Trasévalg for E6 og Dovrebanen avgjort

Utbyggingen av jernbanen mot Hamar og Lillehammer forseres.

Regjeringen har konkludert om valg av trasé for firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane langs Mjøsa i Eidsvoll og Stange kommuner. Anlegg av veg og bane skal skje samtidig, slik at trafikkmessige og miljømessige ulemper blir minst mulig og at kostnadene begrenses.

- Jeg er særlig glad for at utbyggingen av jernbanen mot Hamar og Lillehammer nå forseres, sier statssekretær Heidi Sørensen, som også peker på at et av de mest verdifulle kulturlandskapene langs Mjøsa ved Morskogen/Ulvin dermed sikres mot utbygging.

- Også det bevaringsverdige gårdstunet Nedre Ulvin spares som del av dette kulturlandskapet, sier Sørensen. Jernbanen vil i tillegg gå i høy bro over Tangenbukta, med tilhørende tunnel. Dette vil bevare en lengre strandstrekning ved Espa.

Miljøverndepartementet har godkjent kommunedelplanene med følgende alternativer:

• Jernbaneverkets og Statens vegvesens forslag for strekningen fra Minnesund til Korslund Nord
• Eidsvolls kommunes vedtak fra Korslund Nord til Skrårud
• Statens vegvesens og Jernbaneverkets forslag fra Skrårud til Strandlykkja stasjon,
• Statens vegvesens forslag til veg fra Kleverud til Skaberud
• og et mellomalternativ for jernbane fra Kleverud til Steinsrud stasjon

Innsigelsene fra Jernbaneverket og Statens vegvesen tas dermed delvis til følge.

Miljøverndepartementet mener denne løsningen samlet sett vil gi et akseptabelt kostnadsnivå, frigi strandstrekninger for allmennheten, sikre verdifullt kulturlandskap og begrense unødig barrierevirkning.

I etterfølgende reguleringsplaner skal det settes krav om avbøtende tiltak, blant annet om god adkomst og opparbeiding av strandsonen for allmennheten. Det skal settes en tidsfrist for opparbeiding av strandstrekninger der jernbanen fjernes. Det skal legges vekt på god landskapstilpasning og støyskjerming.

Les brevet her

Se kart her