Driving igjen i Atlanterhavstunnelen

- Vi har igjen startet drivinga i Atlanterhavstunnelen. Etter en lengre driftsstans skjøt vi en ny salve på Averøystuffen mandag morgen.

Det er prosjektleder for Rv 64 Atlanterhavstunnelen, Halgeir Brudeseth, som forteller dette.

Det var 29.februar i fjor at det gikk et ras på Averøystuffen. Siden har problemene med dårlig fjell og stor innlekkasje av vann i svakhetssonen nær bunnen av Atlanterhavstunnelen hindret effektiv framdrift. Etter omfattende tetting, detaljert planlegging og med gjennomførte risikovurderinger, er nå konseptet for hvordan de siste 28 meterne av tunnelen skal gjennomføres, klart.

Byggeleder for Atlanterhavstunnelen, Kåre Ingolf Karlson, sier at kontrollboringene ikke viser store innlekkasjer.

- Etter anbefalinger fra ekspertgruppa, som har vært med siden raset gikk, ble det tidligere denne uka besluttet at vi skulle fortsette drivinga. De siste dagene har vi gjort nødvendige forberedelser for ny drift. Vi har på plass utstyr, og materiell til tung sikring og beredskapssystemet er avklart før vi starter igjen. Sprenginga i dag var en to meters dyp salve i øvre del av stuffen. Vi går forsiktig frem, deler stuffen i tre deler, og mellom hver 2-meters salve gjør vi en omfattende og tung sikring, sier Karlson.

- Resterende del av drivinga er planlagt med en meget høg grad av sikkerhet, og gjennomføringa av dette vil nødvendigvis ta sin tid. Gjennomslagstidspunktet vil vi få nærmere tidfestet når vi er kommet godt i gang med siste fase av drivinga, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.