Bensindumping i byene mens bygdene tappes

- Bensinen dumpes i sentrale byområder i Norge mens bygdene tappes, mener stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp).

 

Hun ber Konkurransetilsynet gripe inn mot det hun mener er en urimelig priskonkurranse.

Fortsatt kan literprisen være 13 kroner i Finnmark og 12 kroner på Nordvestlandet, mens det i sentrale områder på Østlandet kan være priser helt ned til 10 kroner literen.

- Tapper bygdene
Stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp) sier til NTB at en prisforskjell på 2-3 kroner per liter bensin og diesel er helt urimelig, og at dette bare er mulig ved at oljeselskapene går inn og bidrar til at forhandlerne kan dumpe prisene til langt under det som er veiledende pris.
- Dette skjer alltid i sentrale strøk, der konkurransen er sterkest. Folk som bor i distriktene, må betale regningen for dette, sier Klinge til NTB
I Soria Moria har Klinges eget parti gått inn for en prisutjevning gjennom frakttilskudd på bensin og diesel. Etter halvgått løp har regjeringen ikke holdt sitt løfte på dette området. Klinge sier at hun for sin del arbeider for å få dette på plass så snart som mulig.

- Den urettferdige prisdumpingen kunne vi likevel ikke forhindre gjennom frakttilskuddet, sier Klinge.

- Ikke bra
- Inntrykket vårt er også at de geografiske forskjellene i prisen på bensin og diesel er blitt større den siste tiden. Vi har fått tilbakemeldinger fra mange medlemmer om det, sier kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF), Inger Elisabeth Sagedal, til NTB.

Hun sier at dette ikke er bra, for det er distriktene som stort sett taper og de sentrale områdene som vinner. Konkurransen er størst i de sentrale områdene, derfor presses prisene ned. I distriktene er konkurransen mange steder liten. Samtidig har mange som bor i Distrikts-Norge få alternativer til bilen.
- Vi har etterlyst en fraktutjevning for å oppnå en bensin- og dieselpris som i alle fall i utgangspunktet er lik over hele landet. Regjeringen har lovet dette i Soria Moria, men har ikke holdt det den har lovet, sier Sagedal.

Konkurranse
Assisterende informasjonsdirektør Eirik Hauge i Exxon Mobil sier til NTB at det kan være individuelle forskjeller i markedet som en følge av konkurranse. Derimot er det bare fraktkostnadene som i utgangspunktet utgjør forskjellen mellom de ulike områdene i Norge.
- Den endringen vi har registrert det siste året er at dieselprisen er blitt høyere enn prisen på bensin. Det har med etterspørselen etter diesel å gjøre både i Norge og Europa. I fjor var tre firedeler av alle biler som ble registrert i Norge dieselbiler, og den samme utviklingen har skjedd i Europa.
Råoljeprisen har falt fra nær 150 dollar fatet i juli til under 60 dollar. Prisen på bensin og diesel har ikke falt tilsvarende. En viktig årsak til dette er, ifølge Hauge, dollarkursen som har styrket seg kraftig mot den norske kronen. At 50-60 prosent av drivstoffprisen er avgifter til staten gjør også at fallet i råoljeprisen ikke fører til tilsvarende fall i prisen på bensin og diesel, påpeker han.