Krever trygg sone rundt skolene

Trygg Trafikk krever «trygg sone rundt skolene» og hevder at Vegdirektoratet har for lave ambisjoner i arbeidet med å sikre trygge skoleveier.

Kritikken mot Vegdirektoratets ambisjonsnivå framsettes i et brev til Samferdselsdepartementet, og gjelder en rapport Statens vegvesen leverte til departementet tidligere i år. Rapporten har tittelen «Skoleveg - kartlegging av behovet for trafikksikkerhetstiltak i kommunene, samt en vurdering av behovet for hele landet».

Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk reagerer på at Vegdirektoratet på bakgrunn av rapporten har konkludert med at dagens innsats på skolevei er tilfredsstillende.

Opptrappingsplan
«Trygg Trafikk er uenig i denne konklusjonen, og mener ambisjonen for sikring av barns skolevei må være høyere. Det bør gjøres et grundigere arbeid som grunnlag for en opptrappingsplan, der man begynner med de tiltakene kommunene gir førsteprioritet», skriver Sandberg.

Rapporten bygger på en prøvekartlegging i ti kommuner. På dette grunnlaget er det beregnet at kostnadene for trafikksikre skoleveier i hele landet vil være mellom 68 og 125 milliarder kroner.

«Denne differansen er såpass stor at vi stiller spørsmål ved verdien av beregningsmetodene som er lagt til grunn. Vi konstaterer at kommunenes anslag varierer fra beskjedne 11 millioner kroner i Ås til hele 664 millioner kroner i Verdal. Vi er dermed usikre på om de ti kommunene som er vurdert, er representative for hele landet», heter det i brevet.

Tilskuddsordning
Vegdirektoratet har i en kommentar til rapporten pekt på at en statlig tilskuddsordning på riksveibudsjettet, rettet mot kommuner og fylkeskommuner, kan stimulere til en raskere gjennomføring av sikrere skoleveier i hele landet og av hovednett for sykkeltrafikken i byer og tettsteder.

Dette er Trygg Trafikk enig i, og har ellers følgende kommentar:

«I fremtiden bør det planlegges og prosjekteres for trygge soner ved nye boligområder og veiprosjekter. Det vil koste langt mindre å bygge gang- og sykkelvei med en gang enn å måtte påkoste dette i ettertid.»

Trygg Trafikk peker også på at det i Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet 2006-2009 er et mål at 80 prosent av barn og unge skal gå eller sykle til skolen.
I dag er det omtrent 60 prosent av barn og unge under 16 år som går eller sykler til skolen. Hvis flere skal gå eller sykle, må de trafikale forholdene legges bedre til rette for det, mener Trygg Trafikk.