Varseltrekanter mot trafikkulykker

I sommermånedene øker trafikken i Gudbrandsdalen med 30-40 prosent, og dermed øker faren for trafikkulykker kraftig. Nå tar ordførerne i Gudbrandsdalen sterke virkemidler i bruk for å få ned ulykkesstatistikken.

E6 i Gudbrandsdalen er en av de farligste veistrekningene i Norge, og sommeren er høysesong for ulykker.

Ordførere fra hele ni ulike kommuner har engasjert seg i trafikkutfordringene i Gudbrandsdalen. I flere år har de kjempet for å få midler til å bygge en ny og tryggere E6, men enn så lenge må de bruke andre metoder for å gjøre sommertrafikken litt tryggere.

- Vi vet at faren for ulykker øker radikalt i sommerrushet. Derfor bruker vi utradisjonelle metoder for å overbevise bilistene om å være ekstra forsiktige. Vi tåler rett og slett ikke flere ulykker, sier Aksel Eng, ordfører i Sør-Fron kommune og leder for ordføreralliansen.

Enorme varseltrekanter advarer bilistene
Ordførerne går langt når de nå advarer bilister som kjører inn på ulykkesveien. Ved hjelp av to meter høye varseltrekanter fanger ordførerne oppmerksomheten til forbipasserende bilister, samtidig som de deler ut varseltrekanter og informasjon om veistrekningen og et krav om å få penger til ny E6 i Nasjonal Transportplan 2010-2019.

- Vi gjør det vi kan for å forebygge for ulykker, men det er ikke godt nok i lengden. Vi kan ikke leve med at E6 er i så dårlig forfatning i fremtiden. Derfor oppfordrer vi regjeringen til å prioritere utbyggingen av E6 i Gudbrandsdalen nå, sier Eng.

- Får oss til å tenke
At ordføreraksjonen er virkningsfull er det liten tvil om. Mange bilister stopper opp for å få mer informasjon om saken. Selv om de fleste synes aksjonen er sterk, har de sympati for saken og viser forståelse for ordføreraksjonen.

- Veistandarden på E6 er helt tragisk. Jeg er helt skremt, vi driver i turistbransjen, men mister mange kunder fordi vi har for dårlige veier, sier Wenche Lia Spitsberg, som var blant bilistene som ble stoppet av ordførerne.

Hun bor i Gudbrandsdalen og synes ikke det er noe stas å kjøre på den smale og tungt trafikkerte veien.

- Jeg kjører aller nødigst en nødtur til Lillehammer. Det må bygges ut ny vei. Staten tjener seg søkkrike på at vi kjøper nye og dyre biler i dette landet, og da må vi ha noe å kjøre dem på også, sier Spitsberg.

67 dødsulykker på ti år
Mellom 1997 og 2006 mistet 67 personer livet i trafikkulykker på E6 i Gudbrandsdalen. 50 personer ble hardt skadd i samme periode. I tillegg til de e-norme menneskelige lidelsene, koster ulykkene samfunnet store summer.

Eksperter har regnet ut at ulykkene har kostet samfunnet ufattelige seks milliarder kroner. Og at den dystre ulykkesstatistikken henger sammen med dårlig veistandard er ikke ordførerne det minste i tvil om.

- Enkelte steder er veien bare 7 meter bred. Og dette er en vei som trafikkeres av 350 vogntog med en bredde på 3,45 meter hvert døgn. Under slike forhold er det ikke vanskelig å forestille seg at det kan oppstå mange farlige situasjoner i sommerrushet, sier Eng.

- Ny E6 eneste løsning
"E6-ordførerne" benytter også muligheten til å samle inn underskrifter for å øke presset på regjeringen. På nettsiden www.nyE6.no kan man si sin mening om saken som allerede har bred støtte i lokalbefolkningen.

- Godt over 25 000 underskrifter er alt i boks, så veisaken er helt klart noe som opptar beboerne i Gudbrandsdalen. De vil ha en tryggere vei å ferdes langs - enten de er yrkessjåfører eller skoleelever. Vi må stå sammen i en så viktig sak. Men dette er ikke bare viktig for oss her i Gudbrandsdalen. Veien er landets viktigste knutepunkt mellom sør og nord, og vest og sør. Og standarden på strekningen rimer dårlig med statusen som stamvei, mener Eng.