Yale University lanserte like før jul nettstedet «Open Yale Courses» hvor hvem som helst kan overvære deres beste kurs via videoer fra forelesningene. NTNU i Trondheim har fulgt etter med et lignende prøveprosjekt med videoer fra et sosiologifag, og nå drøfter bergenserne om hvorvidt de også skal bruke videoforelesninger.
– Vi må spørre oss om hva den pedagogiske gevinsten er. Å legge ut forelesningene kan være positivt i rekrutteringsøyemed, men spørsmålet er om det er læringsmessig effektivt, sier viserektor for utdanning, Berit Rokne Hanestad, til nettavisen for Universitetet i Bergen (UiB), På Høyden.
Saken ble drøftet i Utdanningsutvalget i april uten at det kom fram en avgjørelse. Til høsten skal UiB ha et halvdagsseminar for å se videre på saken. Et av spørsmålene er om videoene skal være åpne for alle, eller om det blir eksklusivt for studentene.
Fagpolitisk ansvarlig Christian Bjerke i NSU Bergen mener forelesningsvideoer ikke bare vil øke rekrutteringen av nye studenter, men også bli et godt eksamensverktøy og læringsvirkemiddel.
– Å høre hva foreleseren formidler kan få potensielle studenter til å få lyst til å studere ved UiB og hjelpe dem til å velge riktig studieretning, sier han.
- Nøkkelord
- FoU