Viktige føringer for Lysaker stasjon

Lysaker stasjon er et av de høyest prioriterte utbyggingsprosjekter i Jernbaneverket. Bakgrunnen for dette er at stasjonene er en flaskehals for trafikkavvikling på strekningen Oslo-Asker.

Det er gjennomført store investeringer i utvidelse av Nationaltheatret stasjon og Skøyen stasjon fra to til fire spor, og dobbeltsporet mellom Sandvika og Asker er under utbygging. En bedring av togtilbudet er avhengig av at også Lysaker stasjon blir utvidet til fire spor. I juni 1999 behandlet Bærum kommune en Prinsipplan for Lysaker området. Planen var da basert på at stasjonsområdet skulle overbygges med næringsarealer. Den tidligere Prinsipplanen baserte seg på en skråstilt bussterminal under jernbanen og at stasjonsområdet skulle overbygges med lokk for å kunne etablere en barrierefri fotgjenger kryssing over både E18 og jernbanen. Vedtatt i desember 2002 I desember 2002 ble revidert Prinsipplan vedtatt i Bærum kommune. Området som nå inngår i Prinsipplanen inkluderer både offentlige og private arealer. Innenfor området skal det bygges ny Lysaker jernbanestasjon, ny bussterminal og stasjon for bane til Fornebu. Stasjonsområdet vil bli en av de fem største stasjonsområdene i landet. I tillegg legges det opp til en større privat utbygging av næringsbebyggelse på begge sider av stasjonen. Revidert Prinsipplan gir viktige føringer for det videre arbeidet med reguleringsplanen, opplyser prosjekteringslederJanette Brask i Jernbaneverket Utbygging til Byggeindustrien. Under jernbanesporene Revidert Prinsipplan legger til grunn å etablere et markant strøk på bakkenivå under jernbanesporene med god forbindelse fra bussterminal og over mot Oslosiden. Det gjennomgående strøket går gjennom bussterminalen, under jernbanene til et åpent torg/møteplass på nordsiden av jernbanen. Strøket er tenkt som et plassområde som samler og forenkler oversiktligheten av knutepunktets elementer som; buss, taxi, bybane/automatbane og korttidsparkering. Lysaker Torg og lokket over E18 er tenkt utvidet for å få en bedre og enklere gangforbindelse fra Lysaker Torg og ned på begge sider av E18. Fra Lysaker Torg er det en trappeforbindelse ned til terminalområdet på bakkenivået. Det er også en direkte forbindelse fra Lysaker Torg til jernbaneplattformene. Fra gangbru er det mulighet for trapper og heis til jernbaneplattformene og til strøket under jernbanen. Strøket under jernbanen er delt inn i en vrimlesone, en trafikksone og en servicesone. Bussterminalen er plassert parallelt med jernbanen. Fremdriften Fremdriften er avhengig av årlige bevilgninger. Foreløpig fremdrift for Lysaker jernbanestasjon er: Høring av reguleringsplan i Oslo og Bærum kommuner høsten 2003. Oppstart bygging i 2005. Ferdigstillelse i 2008. anne.beth.jensen@bygg.no SKISSE som viser anbefalt løsning i revidert Prinsipplan. (Ill: Arkitekt Stein Halvorsen/Norconsult). (