Vil anbefale produkter

Et eget Enova Anbefaler-merke skal hjelpe nordmenn til å velge mer energieffektive produkter.

Nyttig å vite når du skal kjøpe nye vinduer

• U-verdien på vinduer i nybygg skal etter 1.februar 2007 (med en overgangsperiode til august 2009) være 1,2 eller lavere. Enova anbefaler vinduer med U-verdi på 1,0 eller lavere målt på vinduer i størrelse 1,2 x 1,2 meter. Den oppgitte U-verdien må være for hele vinduskonstruksjonen, inkludert ramme. Gjennomgående sprosser kan normalt ikke leveres med U-verdi 1,0.

•Etterspør vinduets totale U-verdi. Tidligere var det vanlig å oppgi U-verdi målt midt på glasset, noe som gir gunstigere U-verdi enn når ramme og karms U-verdi også er tatt med.

• Hvor mye vedlikehold krever vinduet? Bor du i værhardt strøk bør trekarmen på selv nye vinduer etterbehandles etter tre-fire år.

• Vinduer bør være godkjent av Norsk Dør- og Vinduskontroll, og det er viktig at de blir korrekt montert uten luftlekkasjer rundt vinduet. Dersom du ikke skal gjøre jobben selv bør du be om pris inklusive montering.

• Vinduer som er plassert høyere enn annen etasje må være innadslående eller kunne vendes for å bli rengjort fra innsiden.

•Sjekk at du har 10 års garanti på vinduet.

•Plassering av vinduene er viktig. Sørvendte vinduer er gunstig for å utnytte solvarmen.

•Dersom du ikke skal bytte ut alle vinduene på en gang, er det smart å begynne med oppholdsrom som stue og barnerom. Kjøkken og bad er også viktigere enn rom som ikke brukes like ofte.

Torsdag presenterte Enova, med olje- og energiminister Åslaug Haga i spissen, sitt nye satsingsprosjekt overfor husholdningene.

Enova Anbefaler benyttes i første runde på vinduer. Dersom pilotprosjektet blir vellykket vil dette bli en merkeordning som omfatter flere ulike produkter.

Haga roser Enova
Åslaug Haga roste på pressekonferansen rundt lanseringen Enova og viktigheten av arbeidet de utfører.

- Vi vil i 2008 sette av 1,4 milliarder kroner til Enova, mot 750 millioner i 2007. Dette gjør vi fordi Enova arbeids er så viktig, sier Haga.

Når det gjelder energisparing uttalte Haga at den mest miljømessige kilowatt-timen, er den som ikke er brukt.

- I den sammenheng lanserer vi nå derfor Enova Anbefaler-kampanjen, som skal sørge for at vi sparer mange kilowatt-timer, sier Haga. Hun er overbevist om at det norske folk er interessert i å spare energi.

- Vi må få i gang en dugnad, der alle skal bidra, sier hun.

U-verdi
I første runde vil Enova Anbefaler bli brukt på vinduer. Vinduer står for 5-10 prosent av boligflaten, men representerer over 40 prosent av varmetapet i boligen.

Vindusprodusentene leverer lavenergivinduer med U-verdi på 1.0 eller lavere, og Enova setter "Enova Anbefaler"-merke på vinduet og skal bruke millioner på å bevisstgjøre folk om god vinduskvalitet.

- Klimadebatten og høye strømpriser gjør at stadig flere nordmenn ønsker å redusere strømforbruket sitt. Det er mange kommersielle aktører som benytter dette til å markedsføre sine produkter som energi- og miljøvennlige. Hensikten med Enova Anbefaler er å gjøre det lettere for forbrukerne å velge riktig produkt, og at anbefalingen kommer fra en nøytral aktør, sier konstituert administrerende direktør i Enova, Fridtjof Unander. Enova Anbefaler bygger på et frivillig samarbeid med aktørene i bransjen.

- Hvert år selges det mer enn 1,2 millioner vinduer i Norge. I dette tallet ligger det et enormt potensial for å spare strøm og miljø. En bolig på 120 kvadratmeter vil eksempelvis spare 7300 kroner i strøm året ved å bytte fra ett-lags vinduer til Enova Anbefaler-vinduer, sier Unander.

Kan spare tusenlapper
- Bor du i en eldre bolig med gamle 1-lagsvinduer og høyt energiforbruk, kan du ved å skifte til energiriktige vinduer redusere strømregningen din med rundt 7000 kroner årlig, sier energirådgiver Torben Søraas ved Enovas svartjeneste.

Han sier dette er basert på typiske tall
- Men en tommelfingerregel er at dersom du har isolerglassvinduer fra før 80-tallet, vil det være mye å spare på å bytte vinduer. Eksakt hvor mye du vil kunne redusere energiutgiftene avhenger av hvor du bor i landet, og faktorer som at rehabilitering av gamle vinduer ikke gir samme U-verdi som å sette inn nye vinduer, sier Søraas.

Roser bransjen
Enova roser bransjen for den måten både bransjeorganisasjoner, produsenter og handelen innenfor det norske vindusmarkedet har tatt i mot ordningen.

- Vi har møtt en stor velvilje hos alle aktører i det norske vindusmarkedet. Vi vet at det ikke bare er å kaste seg rundt å produsere vinduer som har lavere U-verdi enn selv nye byggforskrifter. Den mottakelsen ordningen har fått og signalene så langt, viser at denne bransjen er villig til å strekke seg langt for å levere klimavennlige produkter. Det er lagt ned en betydelig innsats fra alles side for å få til en vellykket kampanje, og alle ser ut til å glede seg til å komme i gang, sier kommunikasjonsrådgiver i Enova, Arne Morten Lundhaug Johnsen.

Markedsplanene for kampanjen vil være åpne for bransjeaktører som deltar med produkter i kampanjen, slik at det kan oppnås synergier i forhold til den enkeltes aktørs eget markedsarbeid.

Kriterier for å få Enovas anbefaling forutsetter at produktet er blant det mest energieffektive i sin kategori, og at det er tilgjengelig i markedet.

Ønskes velkommen av bransjen
- Vi er svært glade for økt fokus på vinduers betydning for boligens komfort og energibruk og er innstilt på å bidra så godt vi kan. Du kan godt si at dette er norske trevareforhandlere og glassbransjen bidrag i klimakampen, sier direktør i Norske Trevareforhandleres Landsforbund (NTL) Tore Gran og direktør i Glassbransjeforbundet, Sverre Tangen.

- Vi som bransje setter stor pris på denne kampanjen, og hilser den velkommen på alle måter. Hovedårsaken til det er først og fremst fordi det endelig blir satt stort fokus på hvilken betydning vinduene har for komforten i boligen, samtidig som det vil bidra til et redusert energiforbruk, som vil gi et bedre miljø på sikt, sier Gran og Tangen.

For vinduer er i følge de to direktørene et produkt det er vanskelig å markedsføre og selge.

- For folk flest er et vindu et vindu, - noe man ser ut og inn gjennom. Man har vanligvis ikke de samme krav til design og funksjonalitet, eller har de samme følelser rundt hvilke vinduer man ønsker seg, som man har når en skal kjøpe ny kjøkkeninnredning eller ny peis, sier Gran og Tangen.

- Dette i kombinasjon med at det er vanskelig å skape forståelse for vinduers U-verdi og varmeisolasjonsevne, og hvilken stor forskjell det er på "ordinære" vinduer og moderne lavenergivinduer, gjør at vi står ovenfor en kommunikasjonsutfordring. At vi nå får drahjelp fra Enova til å sette fokus på vinduenes betydning i boligen og øke bevissthet og kunnskap om vinduer, er vi svært glade for.

For etterspørselen etter lavenergivinduer blant forbrukere i Norge har hittil ikke vært utpreget stor. Noe Gran og Tangen er helt overbevist om vil endre seg i løpet av kort tid.

- Folk i dag er mer klimabevisste og ønsker å bidra til å redusere energibruken og vi ser en tydelig trend på at folk ønsker seg energieffektive vinduer. Klarer vi å synliggjøre verdien av nye moderne lavenergivinduer for kjøperne av de 1.2 millioner vinduene som selges i Norge årlig, har vi kommet langt på vei, mener Gran og Tangen.

Vil kriteriene for å få Enova Anbefaler-merke, som at vinduene må ha en U-verdi på 1.0 eller lavere, skape noen utfordringer?

- Det finnes noen utfordringer, men de er vi klare til å ta. Hovedutfordringen er at det er for lite kunnskap om lavenergivinduer ute blant folk. Når både forbrukere, håndverkere og forhandlere får økt kunnskap og ser nytteverdien av lavenergivinduer, blir ufordringer som at vinduene blir noe tyngre å frakte bagatellmessige. Du kan godt si at dette er den norske trevare- og glassbransjens store bidrag i klimakampen, selv om begge bransjer har arbeidet aktivt i mange år for et bedre miljø, spesielt i forhold til returordningen av PCB- holdige isolerglass. Gjennom vinduer med en lav U-verdi reduseres energibehovet i boligen og dette gir en stor miljøgevinst for hele samfunnet, avslutter de.