Gode marginer for Atlas Copco

Atlas Copco Kompressorteknikk i Ski fikk en omsetning i fjor på rundt 174 millioner kroner og et resultatet før skatt på 12 millioner, en million bedre enn 2001. Dette gir en brutto resultatmargin på 6,9 prosent.

Dette er vi fornøyd med særlig på grunn av at markedet var svakere i fjor, sier adm. direktør Martin Hagen i Atlas Copco Kompressorteknikk AS. Han opplyser at selskapet deler ut bonus til samtlige medarbeidere. - Salgsutviklingen var positiv for alle produktområder, men salget av generatorer var likevel spesielt gledelig, sier Hagen og fortsetter: - Dette er et produktområde Atlas Copco har satset sterkt på først i de senere årene. Derfor har vi naturlig nok lavere markedsandeler i dette segmentet enn i våre andre produktområder, men i 2002 har vi hatt en fantastisk fremgang også her. Det tror vi skyldes det generelt gode omdømme vi har i markedet og kompetansenivået innen avdelingen. Bedriften kan også notere unormalt sterke salgstall for sine kompressorer for brønnboremaskiner i året som gikk. - Noe av dette skyldes det voldsomme oppsvinget vi registrerer når det gjelder overgang til varmepumper og alternative energier i forbindelse med at elektrisitetsprisene har økt så formidabelt. Vi leverer det aller meste av høytrykkskompressorer til brønnboremaskiner her i landet, og vi har faktisk i perioder hatt leveringsproblemer fordi veksten kom så brått, sier han. Også innen marin sektor som shipping, fiske og havbruk noterer Atlas Copco sterk vekst. Her har selskapet levert pakkeløsninger med blant annet nye produkter som for eksempel de nye blåsemaskinene, samtidig som man kan presentere nye metoder for bruk av trykkluft i ulike sammenhenger innen havbruk. - Hovedårsaken til vår fremgang er, ved siden av vår produktutvikling, at vi systematisk har satset på kompetanseheving for våre medarbeidere og levering av trykkluftanlegg som sikrer trygghet og driftssikkerhet for våre kunder. I dag er det eksempelvis hele seks ganger så mange servicerepresentanter i vår organisasjon som det er selgere, og vi bruker i gjennomsnitt 10 arbeidsdager pr. ansatt i året på kursing og faglig utvikling. Det sier mye om våre og kundenes prioriteringer. Vi leverer kompetanse, trykkluftsystemer og trygghet for kundene gjennom våre kundetilpassede serviceavtaler. Spissformulert sier vi at vi ikke leverer kompressorer, men trykkluftsystemer, avslutter Martin Hagen.