Bruksområde veger
En georadar vil ha en rekke bruksområder innen planlegging, bygging, drift og vedlikehold. Der en tidligere har vært avhengig av tidkrevende og kostbare oppgravinger eller utført tiltak mer eller mindre i blinde, kan en nå raskt og effektivt skaffe informasjon om eksisterende konstruksjon. Noen typiske bruksområder kan være:
Forundersøkelser i forbindelse med utbedring og rehabilitering Bestemmelse av lagtykkelser Kvalitetskontroll ved nyanlegg Lokalisering av rør og andre gjenstander under overflaten Lokalisering av frysefront og telelinserUtstyret er imidlertid så nytt at en rekke nye anvendelser kan finnes ved å bringe sammen de som kjenner utfordringene med spesialister ved SINTEF og NTNU.
Bruksområde flyplasser
For flyplasser er det ofte viktigere å ha en god oversikt over konstruksjonen enn det som er tilfelle for veger. Lastene er ofte betydelig større og de økonomiske konsekvensene ved setninger som følge av svikt i de bærende lagene er ofte i en helt annen størrelse.
Sammen med falloddsmålinger vil georadarmålinger gi mulighet til å beregne PCN-verdier for flyplasser med en vesentlig større grad av sikkerhet enn det som til nå har vært tilfelle.
Bruksområde jernbane
Opphopning av finstoff i jernbaneballast er et alvorlig problem for norske jernbaner. Om denne opphopningen får pågå for lenge vil materialet kunne bli vannømfintlig og i verste fall telefarlig. En georadar vil kunne avsløre stort finstoffinnhold ved å gjennomføre målingene etter en periode med rikelig regn.
Undervisning
Georadar er et nytt hjelpemiddel for å undersøke veger i Norge. Det vil derfor være svært nyttig å finne studenter både på master- og doktorgradsnivå som er interesert i å benytte utstyret.
Tolkning av målingene
Det er ikke en enkel sak å tolke georadarmålinger. For et utrent øye kan det hele fortone seg som en grumsete tåkeheim. Heldigvis finnes det gode verktøy som kan lette dette arbeidet betydelig. Sammen med utstyret har vi kjøpt programsystemet Road Doctor fra finske Roadscanners oy.
Teknisk informasjon om utstyret
Leverandør 3d-radar as
Frekvensområde 30 MHz – 1 GHz
Antenner 1 – 63 (avhengig av ønsket detaljering)
Målehastighet 2 – 80 km/t
Målebredde 2.4 m
Måledybde 1 – 3 m (avhengig av materialene og vanninnhold)
Digital video ved måling
Automatisert tolkning ved hjelp av Road Doctor programmet
Transport og måling fra spesialbygd tilhenger
Relevante tilleggsundersøkelser
Det kan være hensiktsmessig å utvide undersøkelsene med flere undersøkelser for å kalibrere/bekrefte georadarmålingene. SINTEF kan bistå med uttak av borprøver og undersøkelser i laboratoriet.
I samarbeid med Statens vegvesen kan vi også bistå med å måle bæreevne til konstruksjonen ved hjelp av fallodd (FWD).
I tillegg til tolkning av undersøkelsene kan SINTEF også bistå med hjelp til dimensjonering og forslag til tiltak ved forsterkning og rehabilitering av konstruksjoner.
En rekke med antenner plassert ved siden av hverandre gir en tredimensjonal framstilling av det som finnes under overflaten. Statens vegvesen har bidratt til finansieringen av NTNUs andel av kostnadene, skriver institusjonen på sine hjemmesider.
Bruksområde veger
En georadar vil ha en rekke bruksområder innen planlegging, bygging, drift og vedlikehold. Der en tidligere har vært avhengig av tidkrevende og kostbare oppgravinger eller utført tiltak mer eller mindre i blinde, kan en nå raskt og effektivt skaffe informasjon om eksisterende konstruksjon. Noen typiske bruksområder kan være:
Forundersøkelser i forbindelse med utbedring og rehabilitering Bestemmelse av lagtykkelser Kvalitetskontroll ved nyanlegg Lokalisering av rør og andre gjenstander under overflaten Lokalisering av frysefront og telelinserUtstyret er imidlertid så nytt at en rekke nye anvendelser kan finnes ved å bringe sammen de som kjenner utfordringene med spesialister ved SINTEF og NTNU.
Bruksområde flyplasser
For flyplasser er det ofte viktigere å ha en god oversikt over konstruksjonen enn det som er tilfelle for veger. Lastene er ofte betydelig større og de økonomiske konsekvensene ved setninger som følge av svikt i de bærende lagene er ofte i en helt annen størrelse.
Sammen med falloddsmålinger vil georadarmålinger gi mulighet til å beregne PCN-verdier for flyplasser med en vesentlig større grad av sikkerhet enn det som til nå har vært tilfelle.
Bruksområde jernbane
Opphopning av finstoff i jernbaneballast er et alvorlig problem for norske jernbaner. Om denne opphopningen får pågå for lenge vil materialet kunne bli vannømfintlig og i verste fall telefarlig. En georadar vil kunne avsløre stort finstoffinnhold ved å gjennomføre målingene etter en periode med rikelig regn.
Undervisning
Georadar er et nytt hjelpemiddel for å undersøke veger i Norge. Det vil derfor være svært nyttig å finne studenter både på master- og doktorgradsnivå som er interesert i å benytte utstyret.
Tolkning av målingene
Det er ikke en enkel sak å tolke georadarmålinger. For et utrent øye kan det hele fortone seg som en grumsete tåkeheim. Heldigvis finnes det gode verktøy som kan lette dette arbeidet betydelig. Sammen med utstyret har vi kjøpt programsystemet Road Doctor fra finske Roadscanners oy.
Teknisk informasjon om utstyret
Leverandør 3d-radar as
Frekvensområde 30 MHz – 1 GHz
Antenner 1 – 63 (avhengig av ønsket detaljering)
Målehastighet 2 – 80 km/t
Målebredde 2.4 m
Måledybde 1 – 3 m (avhengig av materialene og vanninnhold)
Digital video ved måling
Automatisert tolkning ved hjelp av Road Doctor programmet
Transport og måling fra spesialbygd tilhenger
Relevante tilleggsundersøkelser
Det kan være hensiktsmessig å utvide undersøkelsene med flere undersøkelser for å kalibrere/bekrefte georadarmålingene. SINTEF kan bistå med uttak av borprøver og undersøkelser i laboratoriet.
I samarbeid med Statens vegvesen kan vi også bistå med å måle bæreevne til konstruksjonen ved hjelp av fallodd (FWD).
I tillegg til tolkning av undersøkelsene kan SINTEF også bistå med hjelp til dimensjonering og forslag til tiltak ved forsterkning og rehabilitering av konstruksjoner, heter det i meldingen.
SINTEF Byggforsk med avansert georadar
Utviklingen av georadar har gitt oss nye muligheter til å undersøke det som til nå har vært skjult under overflaten av veger, flyplasser og jernbaner. SINTEF og NTNU har nå kjøpt en av de mest avanserte georadarene som finnes på markedet.