5,1 milliarder kroner er bevilget til drift og vedlikehold av riksveger, en økning med 240 millioner kroner fra saldert budsjett 2007. Med dette ligger bevilgningene til drift og vedlikehold over NTP-rammen etter tre år.
- Det er bra at regjeringen følger opp behovet for økt satsing på vegvedlikehold og viderefører det fokus som i fjor ble satt på veg i statsbudsjettet, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen. Riksveginvesteringene får en økning på 84 millioner kroner fra 2007 til 2008. Dette er langt mindre enn det som skal til for å oppfylle NTP-rammen etter tre år. Etter tre år mangler det 804 millioner kroner.
- Den økte satsingen på vegvedlikehold er positiv, men med trafikkutviklingen vi erfarer på vegene, spesielt økningen i tungtransporten, er ikke økningen tilstrekkelig til å stoppe forfallet. Dette bekymrer. Skal vegstandarden bedres, må nye veger bygges. Dette forutsetter investeringer langt utover dagens NTP-nivå, sier Johannesen.
- Statens vegvesen har satt fokus på at det er for få tilbydere og økende priser når de lyser ut anbud på store bru- og vegprosjekter. MEF har lenge påpekt at skal kapasiteten i norsk anleggsbransje utnyttes optimalt, trengs mindre kontrakter og større langsiktighet og forutsigbarhet. Dette vil gi flere bedrifter mulighet til å delta i konkurransen og vil dermed bidra til å holde prisene nede og vi får mer veg for pengene, utdyper Johannesen.
Han mener prosjektfinansiering kunne bidra til å få bygd flere veger raskere og er eneste måten å få til et vegløft som monner.
- MEF håper nå at den norske regjeringen vil se til våre naboland og vurdere å finansiere samferdselsprosjekter på andre måter enn det vi har tradisjon for her i landet. MEF er skuffet over at dette ikke er drøftet nærmere i statsbudsjettet. Vi håpet i det minste at det ble redegjort for evalueringen av OPS-prosjektene, avslutter Johannesen.
- Nøkkelord
- Statsbudsjettet
- Anlegg