- Bra vegbudsjett

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er godt fornøyd med regjeringens vegbudsjett for 2008. Det bevilges vel 15,4 milliarder kroner til vegformål, en økning på 575,5 millioner kroner fra 2007.

5,1 milliarder kroner er bevilget til drift og vedlikehold av riksveger, en økning med 240 millioner kroner fra saldert budsjett 2007. Med dette ligger bevilgningene til drift og vedlikehold over NTP-rammen etter tre år.

- Det er bra at regjeringen følger opp behovet for økt satsing på vegvedlikehold og viderefører det fokus som i fjor ble satt på veg i statsbudsjettet, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen. Riksveginvesteringene får en økning på 84 millioner kroner fra 2007 til 2008. Dette er langt mindre enn det som skal til for å oppfylle NTP-rammen etter tre år. Etter tre år mangler det 804 millioner kroner.

- Den økte satsingen på vegvedlikehold er positiv, men med trafikkutviklingen vi erfarer på vegene, spesielt økningen i tungtransporten, er ikke økningen tilstrekkelig til å stoppe forfallet. Dette bekymrer. Skal vegstandarden bedres, må nye veger bygges. Dette forutsetter investeringer langt utover dagens NTP-nivå, sier Johannesen.

- Statens vegvesen har satt fokus på at det er for få tilbydere og økende priser når de lyser ut anbud på store bru- og vegprosjekter. MEF har lenge påpekt at skal kapasiteten i norsk anleggsbransje utnyttes optimalt, trengs mindre kontrakter og større langsiktighet og forutsigbarhet. Dette vil gi flere bedrifter mulighet til å delta i konkurransen og vil dermed bidra til å holde prisene nede og vi får mer veg for pengene, utdyper Johannesen.

Han mener prosjektfinansiering kunne bidra til å få bygd flere veger raskere og er eneste måten å få til et vegløft som monner.

- MEF håper nå at den norske regjeringen vil se til våre naboland og vurdere å finansiere samferdselsprosjekter på andre måter enn det vi har tradisjon for her i landet. MEF er skuffet over at dette ikke er drøftet nærmere i statsbudsjettet. Vi håpet i det minste at det ble redegjort for evalueringen av OPS-prosjektene, avslutter Johannesen.