Gjøvikbanen ble åpnet på Gjøvik den 26.november 1902 av prins Carl. Samtidig med at strekningen Kristiania Ø - Gjøvik ble åpnet, ble også Skreiabanen (Reinsvoll - Skreia) og første del av den private Valdresbanen (Eina - Dokka) åpnet. Strekningen Grefsen - Jaren med sidelinjen til Røykenvik ble tatt i bruk allerede før jul i 1900. To år senere åpnet resten av banen nordover fra Jaren og den store Etterstadskjæringen i Kristiania. Gjøvikbanen: * Oslo S - Gjøvik 123,6 km. * Offisiell åpning: 26/11 - 1902 * Elektrisk drift: 21/8 1963 * CTC og ATC Oslo S - Roa * Sidelinjer: Roa - Hønefosslinjen (1909-), Røykenvikbanen (1909 - 1957), Valdresbanen (1906 - 1989) (Eina - Dokka beholdt), Skreiabanen (1902-1988). * Trafikkandel i 2002. Gjøvik/Toten - Oslo: 24% * Andel av pendlertrafikk Hadeland - Oslo: 40% * Trafikken legges ut på anbud fra sommeren 2004.
- Nøkkelord
- Import