Norske pustehull i kinesisk tunnel

I hjertet av Kina møter bilistene et stykke Norge, under jorda. Lysdesign fra Trondheim skal holde sjåfører i gigantlandet våkne i verdens nest lengste tunnel, melder SINTEF.

I en nær to mil lang veitunnel midt i Kina møter bilistene store bergrom, laget etter samme filosofi som det norske Vegvesenet har brukt i Lærdalstunnelen. De er lagt inn for å bryte monotonien, med tre til sju kilometers mellomrom. Spesiallaget lyssetting gir førerne en fornemmelse av å kjøre under åpen himmel i bergrommene. Bak de lysende pustehullene i den kinesiske tunnelen står trafikkforskere ved SINTEF, trønderkunstnerne Brit Dyrnes og Arild Juul og designfirmaet Kadabra i Trondheim. SINTEF har også hatt ansvaret for de bergtekniske undersøkelsene som avgjorde størrelsen og formen på bergrommene. Nest lengst i verden Shaanxi-provinsen midt i Kina har lenge hatt den gamle keiserbyen Xian og den verdensberømte terakottahæren å smykke seg med. Nå kan provinsen i tillegg skilte med en uvanlig veitunnel. The Qinling Zhongnan Mountain Tunnel, som ble innviet i vinter, inngår i en ny motorveiforbindelse mellom det sørlige og nordlige Kina. For kineserne var det viktig å ha tunnelen klar til Beijings OL i 2008, på grunn av den store turisttrafikken som er ventet til Xian under sommerlekene. Tunnelen er 18 kilometer den lengste i verden med to løp, ett for hver kjøreretning. Totalt er tunnelen verdens nest lengste. Bare Lærdalstunnelen i Norge er lengre. Inspirert av Lærdalstunnelen I Lærdalstunnelen ble store, lyssatte bergrom lagt inn etter forslag nettopp fra SINTEF. Pustehullene i den kinesiske tunnelen er laget etter den samme filosofien. Bergrommene er laget for å forhindre at bilførerne skal sovne bak rattet på sine lange underjordiske kjøreturer. I tillegg skal rommene i fjellet motvirke tunnelangst og øke bilistenes komfortfølelse. Alt dette for å øke trafikksikkerheten i tunnelene. Psykologisk riktig tunnel SINTEF la grunnlaget for Kina-prosjektet dypt inne i fjellet i Sogn og Fjordane, og i et trafikklaboratorium i Trondheim. På SINTEFs anbefaling la Vegvesenet tre store bergrom inn i Lærdalstunnelen, for å gi bilistene en sjanse til å snu, for å øke komforten og for å redusere monotonien. Både i prosjektet på Vestlandet og i Kina ble det definert som viktig å finne en interiørdekor i bergrommene farger, lys og eventuelle designelementer som gir sjåførene en følelse av trygghet ved å skape et inntrykk av luftighet og god plass. I begge prosjektene inviterte SINTEF arkitekter, designere og kunstnere til å lage sine dekorforslag. Begge ganger ble det avviklet finalerunder, der utvalgte forslag ble testet ut på forsøkspersoner i SINTEF og NTNUs kjøresimulator en spesialinstrumentert, stillestående bil som brukes til kjøreturer i naturtro grafikklandskap ved et laboratorium i Trondheim. Det endelige valget av lysdekor ble gjort på bakgrunn av simulatortestene. I finalerunden som avgjorde valget av utsmykning i den kinesiske tunnelen, deltok både nordmenn og kinesere som forsøkspersoner.