Rambøll Norge helt konge

Uken etter å ha blitt hedret av prins Henrik kan Rambøll Norge AS presentere det beste økonomiske resultatet siden etableringen i 1992 med en driftsmargin på 8,4 prosent.

Selskapet hadde en omsetning på 669 millioner norske kroner som er en økning på 27 prosent fra 2005. Driftsresultatet ble på 56 millioner som er en økning på 29 prosent fra året før. Samtidig hadde virksomheten gjennom hele 2006 en netto tilvekst på 150 ansatte slik at den norske staben ved årets slutt var på omlag 750 medarbeidere. Tilveksten skjedde både ved ansettelser og ved oppkjøp. Nye selskaper ble kjøpt både i Ålesund, Kirkenes og Murmansk. Rambøll Norge er en del av Rambøll Gruppen som er Nordens største rådgiverselskap innen bygg, anlegg og industri med mer enn 5300 medarbeidere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Rambøll Gruppen hadde i 2006 en omsetning på ca. 4,3 milliarder norskkkkke kroner som representerer en økning på 12 prosent fra året før. Driftsresultatet økte med 25 prosent til om lag 275 millioner. Fremgangen skyldes både et godt marked og et stadig større fokus på våre kunders behov og muligheter. Som del av Rambøll Gruppen har vi en unik nordisk og internasjonal plattform med tilgang til en bred kompetanse innen de aller fleste områder. Etter fusjonen med Rambøll i 2003, har vi stadig blitt bedre i det å utnytte vår globale kompetanse til å skape merverdier for våre kunder. Det er dette som ligger i vår profil om lokal partner global kompetanse, kommenter den norske Rambøll-sjefen Jan Ove Holmen. Lokal partner signaliserer at vi ønsker å være i nærheten av våre kunder for å skape det beste utgangspunkt for tillit, forståelse og samarbeide. Med global kompetanse mener vi at kundene våre kan tilbys vår samlede kompetanse uansett hvor denne befinner seg og uansett hvilken karakter prosjektet har, fremholder han. I tillegg til det forretningsmessige perspektiv har Rambøll et sterkt fokus på samfunnsmessige verdier og engasjement. Vi ønsker å se vår rolle i et helhetsperspektiv. Vår innsats skal innebære en forandring til det bedre for både kunder og samfunnet, sier Holmen.