- Vegvesenet må lytte til entreprenørene

MEF hevder i en pressemelding at norske tunneler kan sikres bedre.

- Våre medlemmer har lenge sagt fra om dette, og vi er glade for støtten i rapporten som i dag ble lagt fram fra undersøkelsesgruppen etter Hanekleivtunnel-ulykken, sier Trond Johannesen, adm dir i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). I rapporten foreslås blant annet å innføre byggherrens halvtime, det vil si at byggherrens ingeniørgeolog skal registrere de geologiske forholdene og at byggherre og entreprenøren deretter sammen skal bestemme sikringsarbeidene hver gang et nytt stykke tunnel er sprengt ut. Dette er et godt og fornuftig tiltak, som i mye større grad enn tidligere vil ta entreprenørens tunnelfaglige kompetanse på alvor. Ved at både en geolog fra byggherren (Vegvesenet) og en fagperson fra entreprenøren sammen skal vurdere fjellets kvalitet, får vi en bedre kvalitetskontroll, sier Johannesen. MEFs medlemmer bygger etter de krav som Vegvesenet bestiller. Det er byggherren som har ansvar for permanent sikring av tunnelen etter at den er bygd. Det gjøres ofte på råd fra eksterne konsulenter. Det som gjøres i dag er ikke alltid i tråd med de faglige råd som entreprenøren har spilt inn. - Det er veldig uheldig hvis det oppstår tvil om kvaliteten på tunneler og annet arbeidet som er utført av norske anleggsentreprenører, og vi håper nå at forslagene i rapporten blir tatt til følge slik at denne tvilen for framtiden kan ryddes til side sier Johannesen. - Anleggsbransjen har betydelig kompetanse innenfor geoteknikk og tunnelsikring. Denne burde benyttes i større grad enn nå. MEF oppfordrer Statens Vegvesen til å ta inititativ til et samarbeid med MEf og andre berørte parter for å få til en raskest mulig omlegging til nye og forbedrede rutiner, sier Johannesen.