Åpning av E136 Romsdalen

Torsdag 23. november kl 1200 blir strekningen Horgheimseidet-Soggebrua på E136 i Romsdalen offisielt åpnet.

Arrangementet starter ved trebrua ved gamle Romsdalshorn stasjon kl 1155 med musikk av Rauma Spelmannslag. Det blir også taler ved distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens vegvesen, ordfører Torbjørn Rødstøl i Rauma kommune, fylkesvaraordfører Svein Atle Roseth og representant fra vegbrukerne. Vegen gjennom Romsdalen er en av de viktigste innfartsårene til Møre og Romsdal, og andelen av tungtrafikk er stor. I sommermånedene passerer inntil 4 000 kjøretøy strekningen daglig. Eksisterende veg mellom Horgheimseidet-Soggebrua var både smal og svingete, og vegbredden varierte med flere meter. I tillegg hadde strekninga tre jernbaneunderganger, Eiaundergangen, Vengeundergangen og Halsaundergangen, som alle skapte store problemer for trafikantene. Når nyvegen nå står ferdig er flaskehalsene nederst i Romsdalen historie, framkommelighet og trafikksikkerheten er dermed økt betydelig. Arbeidet på strekninga startet i juni 2005. Til sammen er vel 6 km veg omlagt og utbedret, og den har fått en vegbredde på 8,5 meter. Ved Halsa er det bygd en 145 meter lang miljøtunnel og ved Romsdalshorn er det bygd en bru av limtre over E136 og jernbanen. Det er til sammen satt opp 4 500 m2 natursteinsmurer og ved Vadstranda er det flyttet 150 000 m3 masse. De største utfordringene på prosjektet har vært bygging av rasvoller ved Vadstranda og dreneringa av området. Jordnagling og bygging av natursteinsmurer for gravhaugene ved Tonberg, og de to omleggingene av jernbanen under bygging av miljøtunnelen var også krevende arbeid. Flytting av Romsdalshornstasjon var en operasjon det var knyttet stor spenning til, men med god planlegging og skikkelig utstyr gikk alt knirkefritt. Statens vegvesen Region midt er byggherre for prosjektet. Strekninga er delt inn i tre hovedentrepriser; Horgheimseidet-Venge der Johs. J. Syltern AS har vært hovedentreprenør, og Venge-Halsa og Halsa-Soggebrua der A/F Nærum/Betten var hovedentreprenør. Totalkostnaden på prosjektet er vel 160 mill kroner, og arbeidet er gjennomført uten skader med fravær.