Uaktuelt med rentefrie lån til bomveibygging

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener det er «uaktuelt no» å innføre en ordning med rentefrie statlige lån for å finansiere bomveiprosjekter.

Statsråden gir dette svaret i et brev til Hordaland fylkeskommune, som for en måned siden tok opp spørsmålet i et brev til Samferdselsdepartementet. Svarbrevet fra Navarsete inneholder flere positive utsagn om bompengefinansiering av riksveier, blant annet at bompenger kan gi tidligere realisering av prosjektene, raskere gevinst for samfunnet i form av trygghet og framkommelighet, og reduserte transportkostnader for næringslivet. Prioriteringsliste Statsråden peker på at bompenger har som formål å framskynde prosjekter som det med 100 prosent statlig finansiering, vil ta lengre tid å realisere. Så gir hun denne forklaringen på hvorfor hun mener rentefrie lån til bompengeprosjekter likevel ikke er noen god idé: Som på andre områder i samfunnet har framskynding, enten det er forbruk eller investering, en pris i form av rentekostnader. En statlig ordning med rentefrie lån vil medføre at bompengeprosjekter rykker framover på prioriteringslista uten at de reelle kostnadene ved en slik framskynding blir avspeilet. Kostnadene for rentefritak vil måtte framstå som en økt kostnad til veiformål på statsbudsjettet og vil derfor redusere midlene til ordinære veiformål. Lønnsomhet Liv Signe Navarsete påpeker også at ideelt sett bør lønnsomheten og samfunnsnytten legges til grunn ved rangering av ulike prosjekter. At et prosjekt er delvis finansiert med bompenger, bør ikke medføre at prosjektet blir prioritert høyere enn prosjekter som bare er finansiert med ordinære statlige midler, heter det i brevet til Hordaland fylkeskommune.