Samferdselsdirektør Gunnar Berg Treidene i Vestfold og Telemark fylkeskommune signerte kontrakten sammen med Jo Breivegen for Hovden hytteservice. Foto:  Tor Arvid Austråt Gundersen, VTFK
Samferdselsdirektør Gunnar Berg Treidene i Vestfold og Telemark fylkeskommune signerte kontrakten sammen med Jo Breivegen for Hovden hytteservice. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen, VTFK

Hovden hytteservice signerte stor veikontrakt

Hovden hytteservice signerte kontrakten med Vestfold og Telemark fylkeskommune om byggingen av fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen i Telemark.

– Vi er veldig, veldig glade for at vi endelig kan begynne. Vi er også glade for at politikerne har vært enige om at dette er et bra prosjekt, sier prosjektleder Anne Refsdal i Vestfold og Telemark fylkeskommune i en pressemelding.

Hun som skal lede prosjektet og sørge for at veien skal stå ferdig til 1. september 2025, og er glade for at det er et firma med lokal forankring som skal stå for byggingen. Hovden hytteservice har stått for byggingen av flere markante veiprosjekter i Telemark for Statens vegvesen. Den første store jobben var underentreprisen på all veibygging både inne i den 9,4 kilometer lange Mælefjelltunnelen og veien i dagen på hver side. Senere har de også bygget E134 videre mot Seljord, opplyser fylkeskommunen i en melding.

– Vi har også hatt flere prosjekter på E134 i Vinje og på Høydalsmo. Dessuten har vi bygd de nye parsellene langs Seljordsvannet på riksvei 36, forteller Jo Breivegen i Hovden hytteservice.

Det var han som skrev under kontrakten sammen med samferdselsdirektør Gunnar Berg Treidene i Vestfold og Telemark fylkeskommune mandag.

Kontrakten er på 378 millioner kroner inklusiv merverdiavgift, og er en totalentreprise. Den inkluderer blant annet en 255 meter lang betongbru. Hele prosjektet er cirka 3.000 meter langt og har en total kostnadsramme på 447 millioner kroner. Prosjektet er delvis bompengefinansiert.

- Vi er allerede i gang med prosjekteringen. Jeg regner med at vi er i gang og jobber fysisk ute i løpet av høsten. Det første som blir synlig er når traseen blir hugget, sier Breivegen i meldingen.