Kontraktsområde Nordfjord består av 460 kilometer fylkesvei og 14 kilometer gang- og sykkelvei. Kontraktsområde omfatter kommunene Stryn, Stad og deler av Kinn, Gloppen og Sunnfjord. Tidligere har det vært vanlig å lyse ut kontraktsområde i en stor kontrakt, med en hovedentreprenør som utfører arbeidet med hjelp av mindre underentreprenører.
Vestland fylkeskommune opplyser i en pressemelding at kontraktesområdet nå skal deles opp i cirka 30 mindre kontrakter og det skal tas i bruk en ny kontraktsform som fylkeskommunen kaller byggherrestyrt med delt funksjonsansvar.
I noen av kontraktene har entreprenøren funksjonsansvar, for eksempel vinterkontraktene, men fylkeskommunen ønsker generelt større kontroll og mer frihet til å gjøre endringer i løpet av kontraktsperioden.
– Driftskontraktene har til nå i stor grad bestått av arbeid som blir priset som fastpris, og hvor vi som byggherre har hatt mindre frihet til å bestille arbeid der det trengs mest på veinettet og til å gjøre endringer og tilpassinger i løpet av kontraktsperioden. Nå tar vi mer kontroll selv og tester ut ulike metoder for registrering og utbedring i Nordfjord. Vi tror dette vil gi oss gode løsninger som vi kan benytte i fremtidige driftskontrakter, sier leder for drift nord, Rune Sverre Sande.
Han påpeker at kostnadene ved de store driftskontraktene har økt kraftig de siste årene, og konkurransen er liten.
– De siste kontraktutlysningene har bare hatt to-tre tilbydere, og noen få store entreprenørfirmaer dominerer. Med denne nye kontraktsformen håper vi på mer deltakelse fra små og mellomstore entreprenører, men også de store kan være med i en slik konkurranse, sier Sande.
Han understreker at ikke alle geografiske områder er egnet for denne type kontrakter, men i Nordfjord ligger alt godt til rette, mener Sande.
– Vi har et godt samarbeid med kommuner og Statens vegvesen, et oversiktlig og greit kontraktsområde, og mange dyktige entreprenører i området, sier han.
Dei første kontraktutlysningene kommer i oktober 2022, men oppstart blir ikke før 1. september 2023.
Ifølge Sande vil de flere og mindre kontrakter kreve noe mer administrasjon fra de som veieier.
– Det blir noe mer bemanning, men vi slipper administrasjonsleddet hos en hovedentreprenør. Fordelen er at vi er tettere på, sier Sande.
– Vi må tørre å tenke nytt og teste ut andre metoder, som vi igjen kan ta inn i andre driftskontrakter, fremhever han.