Ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (t.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, markerer første spadetak på E8 Sørbotn-Laukslett. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen
Ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (t.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, markerer første spadetak på E8 Sørbotn-Laukslett. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen

Byggestart for Tromsøs nye innfartsvei

Tirsdag markerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård byggestart for ny E8 gjennom Ramfjord.

Det samferdselsministeren som kunne ta det første spadetaket på vegprosjektet E8 Sørbotn-Laukslett. Dermed er byggingen av den nye innfartsveien til Tromsø i gang.

– Med ny vei blir det mye tryggere å kjøre her. Det er jeg glad for. Denne regjeringen jobber aktivt for å nå nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Sjøfyllinga som nå skal bygges er første delkontrakt på prosjektet. Hovedkontrakten for bru over Ramfjorden, og cirka ni kilometer vei i dagen lyses ut i løpet av sommeren.

– Ny E8 vil gi Tromsø by en kortere og, raskere og mer trafikksikker innfartsåre. Veien vil også flytte gjennomgangstrafikken ut av den mest bebygde delen av Ramfjord og gi innbyggerne der økt sikkerhet og et bedre nærmiljø å bo i, skriver Statens vegvesen.

– E8 er hovedinnfartsåren til Nord-Norges største by. Utbyggingen vil koste omlag to milliarder kroner, men vi ser at vi får mye igjen for pengene, sier direktør for utbygging nord i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen.

Det er Målselv Maskin og Transport AS som har fått oppdraget med bygge sjøfyllinga ut til brua som skal bygges over Ramfjorden. Kontrakten har en verdi på cirka 30 millioner kroner. Arbeidet vil ha en varighet på rundt ni måneder.

– Vi er svært glade for å få være med å bygge deler av denne veien. Det er et spennende prosjekt for oss å være med på. Veibygging som dette, med masseforflytting og fyllingsarbeid, er innenfor vår kjernevirksomhet. Vi ser frem til å komme i gang med arbeidene, sier prosjektleder i Målselv Maskin og Transport AS, Roar Femsteinevik, i meldingen.

Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord. Ill. Statens vegvesen
Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord. Ill. Statens vegvesen