Arkiktekt og seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef. Foto: Mikkel Moxness

Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka

Da det såkalte «Sanner-skuret» kom med regjeringens forrige store regelforenkling i 2015, økte Sintefs garasje- og carportsanvisning i Byggforskserien fra 8 til 28 sider. – Nå blir det enda mer komplisert, mener seniorrådgiver i Sintef Community.

Regelendringer

Mens du i dag må søke kommunen om tillatelse ved oppføring av terrasser som er høyere enn 0,5 meter over ferdig planert terreng, kan du med de nye reglene bygge terrasser som har en høyde på inntil 1,0 meter fra eksisterende terreng uten søknad.

I tillegg åpner regjeringen for at man kan bygge på hus eller hytte med inntil 15 kvadratmeter, som skal brukes til beboelse og varig opphold, uten å søke om byggetillatelse. Med varig opphold menes rom som bad, kjøkken eller soverom.

Regjeringens forskriftsendring som vil gjelde fra 1. mai i år.

Byggeindustrien har de siste dagene snakket med kommuner som er bekymret for konsekvensene av regeloppmykningen som trer i kraft 1. mai i år.

Nord-Aurdal kommune frykter at oppmykningen vil gi flere ufrivillige lovbrytere, mens Ringebu kommune kaller regelendringene for «forviklinger forkledd som forenklinger».

Tror ikke byggesaken blir billigere

Nå får de støtte av seniorrådgiver og arkitekt Anders Kirkhus i Sintef Community som mener kommunene har grunn til å rope varsko.

Han mener regelendringene verken vil forenkle eller gjøre byggesaken billigere for folk flest, slik som er målet til regjeringen.

– Dersom du vil være sikker på å gjøre alt riktig, er jeg redd du må betale mye mer til en privat konsulent for å få nødvendig kvalitetssikring enn hva du ville betalt i et ordinært byggesaksgebyr, sier Anders Kirkhus til Byggeindustrien.

Du mener reglene for søknadsfritak blir så vanskelige at man må leie konsulenthjelp for å gjøre ting riktig?

– I mange tilfeller vil det være det. Alternativet er at det popper opp ulovlige bygg rundt omkring, men hva skal vi da med et regelverk dersom det er lagt opp for uthuling? Jeg tror heller ikke alle er klar over at selv om det er søknadsfritak for et tiltak, så er det ikke fritatt fra krav i teknisk forskrift og reguleringsplaner. I denne kategorien vil det dukke opp mange nye byggeprosjekter. Spørsmålet er hvilke bygg du får og om de oppfyller teknisk forskrift, sier Kirkhus.

Måtte utvide ansvisning med 20 sider

Det er ikke første gang regjeringen lemper på regelverket med mål om å gjøre det enklere for innbyggerne og skape mindre byråkrati i kommunene.

Sommeren 2015 ble det mulig å føre opp et bygg som er mindre enn 50 kvadratmeter uten at man må søke tillatelse fra kommunen.

Da de nye reglene ble innført for seks år siden, fikk Sintef støtte fra Direktoratet for byggkvalitet til å beskrive i Byggforskserien hva man måtte passe på for å bygge garasje uten å søke.

– Det ble vår desidert lengste anvisning noensinne. Vi hadde en opprinnelig versjon på åtte sider, men måtte utvide med ytterligere 20 sider. For menigmann må man bruke plass på å forklare enkle begreper som utnyttelsesgrad, frisikt og byggegrenser mot nabotomt. Dette er noe som er innarbeidet for en byggesaksbehandler, sier Kirkhus.

Han mener også det er informasjonsbehov i byggenæringen om de nye reglene.

– Vi har utallige ganger påpekt hva reglene er i kurs og konferanser, og blir møtt med måpende og vantro blikk hver gang. Det er stort behov for bevisstgjøring i næringen, sier Kirkhus.

– Vil gi større frihet

Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) har tidligere sagt til Byggeindustrien at målet med å unnta mindre byggetiltak fra kommunal saksbehandling, er å skape en enklere hverdag for folk flest.

– Folk får større frihet til å gjøre endringer på egen eiendom uten å måtte søke kommunen, og de slipper å betale byggesaksgebyr. Kommunene slipper også å bruke ressurser på mindre byggesaker, sa Astrup til Byggeindustrien.

Nikolai Astrup mener tydelige regler er viktig for å unngå at folk unngår å bryte loven ufrivillig. Han mener også at veivisere gir god og enkel informasjon om man kan gå i gang uten å søke.