Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi for å få bygget det som skal være verdens første nullutslipps bulkskip. Ill. Norwegian Ship Design.

Egil Ulvan Rederi bygger verdens første utslippsfrie bulkskip for Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement

Egil Ulvan Rederi er valgt for det som skal være verdens første utslippsfrie bulkskip. Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med rederiet for å få bygget et 88 meter langt skip.

Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile i åtte knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene.

- Skipet blir også utstyrt med senkekjøl og stort ror som gjør det enklere å seile med minimal avdrift, og med det også gi et lite bidrag til redusert energibehov. Om bord vil det installeres en elektrisk gravemaskin for lossing og lasting, samt at skipet vil være tilrettelagt for å anvende landstrøm ved opphold i havner.

Norwegian Ship Design (TNSDC), som på vegne av Ulvan Rederi har designet skipet, har hatt en klar målsetting gjennom hele prosessen som til slutt endte opp som vinner av konkurransen; mest mulig energi skal hentes ved direkte bruk av naturkreftene.

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi er både ydmyk og stolt.

- Det ligger i vårt DNA å være framoverlente og sprenge grenser. Det hjelper godt å ha eiere som er over middels interessert i teknologi. De er veldig «hands on». Sammen skal vi realisere dette prosjektet og skape et unikt skip, sier Hoff i en pressemelding.

Bulkskiper skal seile langs norskekysten mellom Østlandet og Sørvest-landet. Lasten fra øst til vest vil være korn for Felleskjøpet, mens returlasten vil være pukk og grus for HeidelbergCement.

Prosessen frem til rederi nå er valgt har vært kort. Ideen ble første gang «kastet frem» i januar 2019. Den ble videreført som et pilotprosjekt i regi av Grønt Skipsfartsprogram. Allerede i juli 2020 utlyste HeidelbergCement og Felleskjøpet en anbudskonkurranse, hvor hele 31 enkeltrederier og konsortier har konkurrert.

- Det er veldig spennende å nå jobbe med et konkret konsept og rederi. Ulvan Rederi har levert et fremoverlent konsept med lavt energiforbruk og har vist stor forståelse for våre behov som vareeiere. Vi gleder oss til å ferdigstille detaljene rundt design, bygging og operasjon sammen med Felleskjøpet og Ulvan, og vi ser frem til å ta i bruk verdens første utslippsfrie bulkskip, sier Lars Erik Marcussen, project manager logistics, HeidelbergCement i meldingen.

- Med valget av Ulvan Rederi som partner er vi enda et viktig skritt nærmere verdens første utslippsfrie bulkskip. Rederiet har vist stor vilje til innovasjon og presentert veldig spennende løsninger i anbudsprosessen. Det var et samstemt prosjekt som gjorde sitt valg og vi gleder oss til å ta arbeidet inn i en ny fase. Nå kan vi endelig bli konkret i planleggingen og tilpasse partenes behov i det som skal bli et langt samarbeid. Nå ser vi skipet i horisonten, legger Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet til.

Målsettingen er å kunne sette skipet inn i ordinær drift tidlig 2024.

Fakta om skipet
Hydrogendrevet bulkskip, ingen utslipp av klimagasser i operasjonen hverken underveis eller i havn.
Lengde 88,00 m
Bredde 16,50 m
Lasterom, volum 6 500 m 3
Dødvekt 5 500 t
Fart 8-10 knop
Rekkevidde ca 600 nautiske mil
Selvlosser Sennebogen elektrisk gravemaskin
Fremdriftssystem:
1 BeHydro hydrogen forbrenningsmotor 1500 kW, koblet direkte til propell via reduksjonsgir med batteri- og energigjenvinningssystem
2 Flettner-rotorer (vindseil), nedsenkbar kjøler
Drivstoff: Komprimert hydrogen
System for landsstrøm
«Powered by Nature» - opp til 8 knop på vindrotorene alene ved 10 m/s vind
Designselskap: Norwegian Ship Design