Dette var en økning på hele 5,6 milliarder eller 11,3 prosent i forhold til 2019. Veksten ble i stor grad drevet av økt aktivitet i privatmarkedet, skriver Virke i en pressemelding.
− Byggevarehusene opplevde i 2020 et voldsomt oppsving i salget til privatkunder, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel i meldingen.
Nordmenn tilbrakte mye tid hjemme og benyttet muligheten til å gjøre arbeid på egen bolig. Samtidig bidro begrensede forbruksmuligheter og lave renter til høy aktivitet i bruktboligmarkedet, mener Virke.
− Fremover kan likevel ettervirkningene av pandemien, som et fall i antall igangsatte boliger, gi negative vekstimpulser for bransjen, sier Koksvik.
Samtidig melder Virke om stor konkurranse i markedet, både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel. De forteller at de siste årene har eierskifter og oppkjøp bidratt til at byggevaremarkedet spisses med færre og sterkere aktører.
– Vi har noen store landsdekkende aktører og kjedekonsepter med betydelige markedsandeler, men det er også rom for mindre aktører med en mer regional profil, sier Koksvik.
– Utover økt konsolidering som påvirker konkurransesituasjonen, vil byggevarehandelen kunne preges av et større fokus på bærekraft i årene fremover, legger hun til.
- Nøkkelord
- Byggevarer