Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Advarer mot massive isdannelser som kan falle ut i veibanen

I de fleste tilfeller vil den usikrede isen falle ned i grøfta, men i verste fall kan den hvelve ut i veibanen, sier prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.

Publisert: 16.02.2021 17:10.

Prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen advarer mot massive isdannelser som får henge usikret på høye fjellskjæringer langs veiene. 

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!

  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av

  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

  • Vannprisen 2021 til Simon Haraldsen

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av
  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes
  • Vannprisen 2021 til Simon Haraldsen
  • Rekordmange fagskolestudenter i fjor
  • Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger
  • Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass
  • Nye Veier CEEQUAL -sertifiserer E39 Mandal-Lyngdal
  • Stor arbeidsøkt langs Dovrebanen
  • Utdanningsdirektør ville ikke anbefalt skolestenging med det man vet nå
  • Store variasjoner nasjonalt – gjenåpningen kan bli stykket opp, tror FHI-topp
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Les også:
  • Vegvesenet ettersikrer 40 fjellskjæringer i Vestfold: - Vi har forsømt oss
  • Ekspertrapport om E18-raset: - Boltesikringen vurderes som svært mangelfull

– Fjellskjæringer med store isdannelser kan fremstå som flotte skulpturer langs veien. Realiteten er at disse kan utgjøre en stor trafikkfare hvis de ikke er sikret, advarer prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.

Hansen leder rassikringsprosjektet som ble igangsatt langs E18 i Vestfold i etterkant av det såkalte Bommestadraset i desember 2019.

I arbeidet med sikringen av E18-fjellskjæringene har Statens vegvesen og geologer fra Sweco og Multiconsult kartlagt og dokumentert betydelige partier med isdannelser hvor deler ikke er sikret med isnett. Tore Jan Hansen anslår at de ved det pågående rassikringsprosjektet i Vestfold må supplere med opp imot 5000 kvadratmeter med isnett.

– Dette handler om trafikksikkerhet. Det er viktig at isnett blir en del av fjellsikringen og ikke minst et tema når man skal drifte og vedlikeholde en veistrekning, sier Hansen.

Mye nedbør før det ble kaldt

Han mener årets vintersesong skiller seg ut når det kommer til omfanget av isdannelser på fjellskjæringene.

– Vi hadde en lang regnværsperiode som gikk rett over i en relativt kraftig kuldeperiode. Det gjorde at overvannet ikke rakk å bli drenert, og dette gjør at det blir spesielt mye is i vinter, forteller Hansen.

Vegvesen-prosjektlederen påpeker at de massive issøylene både er et resultat av vann som kommer fra terrenget på toppen av skjæringene, og vann som renner ut av sprekker/slepper midt i fjellskjæringene.

– Nå som sola begynner å ta tak, så er det ikke mye varme som skal til før isen slipper i toppen. I de fleste tilfeller vil den usikrede isen falle ned i grøfta, men i verste fall kan den hvelve ut i veibanen, advarer Hansen.

– Kan bli et økende problem

Han får støtte av ingeniørgeolog Saman Mameghani i Sweco Norge, som er engasjert av Statens vegvesen i forbindelse med rassikringsprosjektet langs E18 i Vestfold. Mameghani understreker viktigheten av å tenke sikring av isen på lik linje med hvordan fjellskjæringene sikres for steinras.

Saman Mameghani i Sweco
 

Ingeniørgeolog Saman Mameghani i Sweco Norge. Foto: Sweco.

– Fjellskjæringer med store isdannelser kan utvilsomt utgjøre en trafikkfare hvis man ikke har nett som holder isen på plass. Dette er en problematikk som ikke får så mye oppmerksomhet, men som jeg støtter Hansen i at det er viktig å rette søkelyset på, sier han.

Mameghani tror fjellskjæringer med is kan bli et økende problem i fremtiden. Han begrunner det med et stadig våtere og mer uforutsigbart klima.

– Fjellskjæringene må derfor følges nøye opp av entreprenørene som har drift- og vedlikeholdsansvaret. Det er de som har best kontroll på om isdannelsene vokser og de kan vurdere om det er behov for sikring med isnett, sier han.

Tore Jan Hansen minner om at vannførende sprekker i fjellkjæringene endrer seg og at partiene hvor det kommer issøyler derfor ikke er konstante.

– Derfor er det viktig at de som har driftskontraktene følger godt med på om det kommer nye isdannelser som må suppleres med isnett, fremhever Hansen.

Vanskelig med nøyaktige vurderinger

Saman Mameghani mener det er vanskelig å gjøre nøyaktige vurderinger av issikringsbehovet når fjellskjæringen sikres i forbindelse med byggingen av veien.

– Du vil naturligvis få en pekepinn der du ser det renner vann, men det er ikke så vanlig at man tar seg tid under bygging til å se på hvordan fjellskjæringene oppfører seg ved mye nedbør. Er det tørt under bygging så er det selvsagt også vanskelig å gjøre denne typen vurderinger. Det viktigste er derfor at man er obs på dette med is når veien tas i bruk og at det blir tilstrekkelig med fokus på sikring av isen, fastslår Mameghani.

Godt samspill mellom geolog og byggherre

Tore Jan Hansen mener det er verdt å trekke frem hvordan et godt samspill mellom geolog og byggherre bidrar til å holde fremdriften oppe i rassikringsprosjektet.

– I Vestfold-prosjektet har byggherre og geolog bevisst arbeidet sammen. Geolog har tilstrekkelige fullmakter når han ukentlig befarer og planlegger sammen med entreprenør, og byggherre tar sjelden avgjørelser uten at geolog deltar, sier han.

is fjellskjæringer Vegvesen
 

En regntung høst kombinert med en lang periode med kulde, har ifølge Statens vegvesen skapt mye is på fjellskjæringene.  Foto: Statens vegvesen.

Nøkkelord:

Vei, Anlegg, Statens vegvesen, Sweco
 

Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger

 

- Vi kommer til å
kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

 

- Veiene skal legge til rette for verdi-skapningen Norge skal leve av

 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

 

Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen