VINNERNE: Konsernleder Kjetil Jordanger i Trysilhus, daglig leder Bjørn Tore Hagness i Backe Prosjekt og kommunikasjonsdirektør Kjell Kvarekvål har de mest fornøyd boligkundene i prosjektmarkedet. Tirsdag delte de førsteplassen i Prognosesenteretes kåring på kundetilfredshet for 2020.

Trysilhus, Backe Prosjekt og JM med delt førsteplass om de mest fornøyde boligkundene

Trysilhus, Backe Prosjekt og JM delte førsteplassen i prosjektmarkedet, mens Hellvik Hus vant katalogmarkedet i Prognosesenterets årlige kåring av kundetilfredshet blant boligkjøpere. Trysilhus stakk også av med prisen for beste enkeltprosjekt, mens Mesterhusbedriften Harald Teksle ble kåret til beste forhandler.

Boligutviklerne som hadde de mest fornøyde kundene i 2020 ble kunngjort i en digital seanse over Teams tirsdag formiddag, i regi av Prognosesenteret og med cirka 100 deltakere.

Den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen er delt i to kategorier, der det skilles mellom prosjektmarkedet og EAT-markedet. I prosjektmarkedet kjøper kundene tomt og bolig fra en boligutvikler, mens i EAT-markedet – også kjent som katalogmarkedet – har kundene egen tomt og velger selv leverandør og boligtype. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten er 100 (KTI).

Trangt på toppen av pallen i prosjektmarkedet
I årets kåring er det trangt på toppen av pallen, ettersom Trysilhus, Backe Prosjekt og JM deler førsteplassen som beste aktør i prosjektmarkedet med en KTI på 79.

I prosjektmarkedet inngår hele leilighetsmarkedet, mesteparten av småhusmarkedet og deler av eneboligmarkedet.

– Vi er ekstremt glade for prisen. Jeg må innrømme at vi ble tatt litt på senga, siden vi begynte så sent som i 2017 med disse KTI-målingene og vi scoret lavt de første årene, men nå er vi utrolig stolte over ha gått til topps, og vi satser på å bli blant topp tre i fortsettelsen, sier konsernleder Kjetil Jordanger i Trysilhus – som samtidig roste sine medarbeidere for å sette kundene i fokus.

Også daglig leder Bjørn Tore Hagness i Backe Prosjekt var svært tilfreds med å toppe listen i prosjektmarkedet, selv om de måtte dele pallplassen med to andre aktører.

– Vi er kjempestolte, og mye av nøkkelen til å få gode og fornøyde kunder handler rett og slett om folkeskikk og å følge opp hele veien, fra kunden responderer på annonsen til etter at de er flyttet inn, sier Hagness.

Kommunikjasjonsdirektør Kjell Kvarekvål i JM startet med å gratulere Trysilhus og Backe Prosjekt med delt førsteplass.

– Det er ekstra gøy at vi er tilbake på pallen etter et opphold i fjor. Det er inspirerende med gode konkurrenter, og vi synes det er bra for boligbransjen og markedet at det er tett i toppen, sier Kvarekvål.

Ifølge Prognosesenteret viser kundetilfredsheten i bransjen en liten økning fra 71 til 72 i overleveringsfasen. Etter ettårsbefaring viser kundetilfredsheten en liten nedgang fra 67 til 66.

Hellvik Hus vant katalogmarkedet
I EAT-markedet gikk førsteplassen til kjeden Hellvik Hus med en KTI-score på 82.

Kjedesjef Mikal Stapnes i Hellvik Hus rettet en stor takk og gratulasjoner til sine ansatte og forhandlere da Hellvik Hus ble kunngjort som vinnere i denne kategorien.

Ifølge Prognosesenteret økte kundetilfredsheten blant boligkjøperne i EAT-markedet overleveringsfasen fra 70 i 2019 til 72 i 2020.

– Det er stor spredning i KTI-resultatene blant forhandlerne/kjedemedlemmene innenfor EAT-markedet, men det er gledelig å registrere at mange forhandlere/kjedemedlemmer i dette markedet leverer svært gode resultater, sier analysesjef Heidi Bjørneng i Prognosesenteret.

Trysilhus med beste enkeltprosjekt
Trysilhus stakk av med prisen for beste enkeltprosjekt for Evangtunet med en KTI 90.

Mesterhus-forhandler Tømrermester Harald Teksle ble kåret til beste forhandler i EAT-markedet med en KTI på hele 98, og daglig leder Lars Simensen forklarer deres gode resultat slik:

– Vi lever av fornøyde kunder, og som en bedrift i et relativt lite lokalsamfunn er et godt rennommé avgjørende for å lykkes. Vi jobber mye med å informere kunder, ansatte og underleverandører slik at det blir slik som vi har tenkt. I tillegg har vi med oss en veldig fin gjeng med egne ansatte og faste underleverandører som er hyggelige og behandler kundene veldig bra, sier Simensen.

Markedssjef Monica Blom Thorsen i Mesterhus er stolt over at ytterligere tre bedrifter fra kjeden er inne på topp-10 listen i tillegg til vinneren.

10 forhandlere/kjedemedlemmer har et KTI-resultat på 91 eller bedre. I tillegg til Mesterhus har Hellvik Hus også flere forhandlere på topplisten.

Prognosesenterets måling av kundetilfredshet skjer i to ulike faser. Den første ved overlevering av boligen, og den andre i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid.

Mer fornøyde kunder i 2020 enn i 2018 og 2019

Analysesjef Heidi Bjørneng opplyser at man i 2020 igjen kunne registrere en oppgang i kundetilfredsheten, etter en nedgang i 2018 og 2019.

– Kundetilfredsheten i overleveringsfasen endte på 72 både i prosjekt- og EAT-markedet. Dette er et godt nivå for en samlet bransje. Det er fremdeles stor forskjell i utviklingen mellom boligaktørene, men det er en større andel som har en oppgang enn andelen som har nedgang fra 2019 til 2020, sier Bjørneng.

Hun peker på at fornøyde kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet for bedriften.

– En tilfreds kunde er ofte også en lojal kunde, hvilket ofte innebærer lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og lignende. Tilfredshet bidrar også til at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort, avslutter hun