Brannen oppsto fredag formiddag under arbeider med den 3.500 meter lange Haramsfjordtunnelen, som er en av tre undersjøiske tunneler Skanska driver ved fylkesvei 659 Nordøyvegen.
Prosjektsjef Are Eliassen i Skanska Norge, er foreløpig sparsom med opplysninger om brannen, men sier til Byggeindustrien at de fem som jobbet inne i tunnelen kom seg ut på egenhånd da brannen oppsto.
– Det vi vet sikkert er at de menneskene som var inne i tunnelen er gjort rede for og har kommet ut for egen maskin. Alle er vel i behold, men to måtte på rutinesjekk på sykehus, opplyser Eliassen.
Ifølge NRK skal brannen ha startet i en betongspruterigg 600-700 meter inne i tunnelen. Eliassen sier imidlertid til Byggeindustrien at det fortsatt er usikkert hva som er årsaken til brannen.
– Det ser ut som det begynte å brenne i en betongspruterigg, men ingen har vært inne i tunnelen, så foreløpig er dette mer en spekulasjon enn en sannhet, sier han.
Ifølge NRK skal det være 800 liter med diesel i betongspruteriggen. Brannvesenet venter derfor med å gå inn i tunnelen for å slukke brannen.
– Dieselen kan føre til en intens brann og brannutvikling. Det er det som er den største utfordringen, sier vaktleder Kjetil Iversen på 110-sentralen til NRK.
Skanska bygger fylkesvei 659 Nordøyvegen for Møre og Romsdal fylkes kommune. Utbyggingen av fylkesveien skal gi fastlandsforbindelse for øyene Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya, Fjørtofta og Harøya.
Nordøyvegen har en kostnadsramme på 5,1 milliarder, og skal etter planen stå ferdig i juni 2022. Prosjektet omfatter i hovedsak 13 kilometer undersjøiske tunneler, ti kilometer vei i dagen, betongbru på 800 meter og sjøfylling på 2,7 kilometer.