Illustrasjonsfoto

NESO-sjefen sterkt uenig med EBA om oppdeling av store kontrakter

NESO-sjef Ruben Jensen er glad for at næringsminister Iselin Nybø vil dele opp store offentlige prosjekter, og støtter ikke EBAs syn i saken.

Ruben Jensen. Foto: NESO

– EBA taler utenlandske entreprenører og noen få nasjonale giganter sin sak, uten å tenke på underskogen av små og mellomstore aktører som bygger landet med hjerte for lokalsamfunnene de er en del av, sier Jensen i en pressemelding.

Saken omhandler arbeidet med «Kjøreregler for bedre offentlige anskaffelser» som nylig ble lagt frem av næringsministeren. Det ble foreslått flere tiltak, blant annet et punkt om å vurdere oppdeling av store anskaffelser for at også små bedrifter kan delta. EBA stiller seg ikke bak denne anbefalingen og mener at et utgangspunkt om oppdeling i delkontrakter er et direkte feil innkjøpsfaglig råd for bygg- og anleggsprosjekter.

Ikke enig
NESO-sjefen er ikke enig.

– Heldigvis lar ikke ministeren dette utspillet stå i veien for en offentlig anskaffelsesprosess som ivaretar de mange små og mellomstore entreprenørene. De aktørene med høye postnumre, et brennende hjerte og en viktig rolle i lokalsamfunnene. De aktørene som betaler skatt til kommunen, og som er viktige næringsaktører, men for små til å kunne levere tilbud på store offentlige anskaffelser hvis disse ikke deles opp i passe porsjoner, sier Ruben Jensen i meldingen.

NESO-sjefen lar seg ikke imponere over holdningene til bransjekollega EBA i forhold til oppdeling av store anskaffelser.

Han drar spesielt frem punktet: «Det er spesielt viktig å vurdere å dele opp store anskaffelser i delkontrakter, selv om det kan oppleves som mer krevende, og ha en begrunnelse dersom det ikke deles opp.»

– Dette gjør det mulig for de mange små og mellomstore entreprenørene å levere tilbud til det offentlige. Hvis EBA får det som de vil, er det duket for utenlandske aktører, og noen få store norske selskaper, mens flertallet av de norske bedriftene settes på sidelinja. Da kan de i beste fall komme inn som underleverandører. Vi ønsker en modell hvor bedrifter fra ulike bygder og regioner rundt om i Norge kan få bidra med sin kompetanse og være med og konkurrere om å bygge landet, skriver Ruben Jensen.

– Ulikt språk
Han sier han ikke er overrasket eller sjokkert over EBAs holdning i saken.

– Det handler nok mest om ulike ståsteder og virkelighetsoppfatninger. NESOs formål er å sette små og mellomstore lokaleide aktører i stand til å kjempe og konkurrere mot de store aktørene som EBA taler på vegne av. En håndfull av våre medlemmer har omsetningstall på høyde med snittomsetningen til EBA-medlemmene. Våre medlemmer har i snitt 99 millioner i omsetning. EBA-medlemmenes snittomsetning er på 420 millioner, fire ganger større. Da sier det seg selv at vi taler ulikt språk, sier Jensen.

Kari Sandberg. Foto: Madeleine Bergheim

– Kan bli misforstått og feiltolket
– EBAs hovedbekymring er at rådene, som er ment å skulle treffe alle bransjer, skal bli misforstått og tolket som en anbefaling om å dele opp vanlige, hensiktsmessige hoved-/totalentrepriser i mindre delkontrakter. Uttalelsene fra NESO viser at vår bekymring var velbegrunnet. For Felles Kjøreregler inneholder ingen anbefaling om å dele opp vanlige hoved-/totalentrepriser i mindre delkontrakter, slik NESO tar kjørereglene til inntekt for. Punktet om oppdeling inneholder ingen føring på om kontrakter skal deles opp eller ikke, og kommenterer de negative konsekvensene en oppdeling typisk kan ha: "…kan være uhensiktsmessig blant annet fordi det kan medføre redusert konkurranse, lavere kvalitet, høyere kostnader eller økt risiko og konfliktnivå som følge av uklare ansvarsforhold mellom delkontrakter"), skriver administrerende direktør Kari Sandberg i EBA i en melding til Byggeindustrien.

Hun mener at dersom man misforstår eller velger å misforstå punktet som et utgangspunkt om oppdeling i delkontrakter, er det et direkte feil innkjøpsfaglig råd for bygg- og anleggsprosjekter.

– En oppdeling vil normalt gi offentlige oppdragsgivere mindre bygg og anlegg for pengene, og vil ikke oppfylle hovedformålet i anskaffelsesregelverket om effektiv ressursbruk. EBA har vært tydelige på at offentlige anskaffelser må gjennomføres basert på en helhetstenkning som gir entreprenørbransjen muligheter og incentiver til å fremme en god, kostnadseffektiv oppfyllelse av oppdragsgivers behov, og som bidrar til å fremme effektivisering, miljø, bærekraft og innovasjon, kommenterer Sandberg.

Hun sier at EBA fullt og helt står bak formålet om å skape sunn konkurranse på kort og lang sikt.

– En oppdeling vil imidlertid ofte komme i konflikt med hensynet til en velfungerende konkurranse, fordi mindre delkontrakter ikke vil være interessante for entreprenører som påtar seg større oppdrag og helhetsansvar og sikrer velfungerende konkurranse om hoved-/totalentrepriser over hele landet. EBA mener derfor at oppdeling som utgangspunkt først bør vurderes som aktuelt i store milliardprosjekter hvor det er nødvendig for å sikre en velfungerende konkurranse, og hvor ikke bare utenlandske aktører, men også norske bedrifter kan delta, skriver Sandberg.

Hun sier at oppdeling bør vurderes ut fra konkrete markedsmessige forhold i det konkrete prosjekt.

– Dette er noe vi opplever at offentlige oppdragsgivere har et bevisst forhold til allerede. At konkurransene må legges opp slik at norske bedrifter kan delta og være konkurransedyktige, er noe EBA har bidratt til å sette fokus på. En rapport vi har innhentet fra Samfunnsøkonomisk Analyse viser grovt sagt at sysselsettingsgrad, skatteinngang og momsinngang halveres ved tildeling av kontrakt til en utenlandsk versus en norsk bedrift. Vi opplever nå en økt politisk bevissthet omkring dette. NESOs påstand om at EBA taler utenlandske entreprenørers sak, er altså uriktig, mener hun.

Til informasjon eier EBA Bygg og Anlegg Media AS som utgir Byggeindustrien.