I helgen gikk Siw Tyldum, ingeniørorganisasjonen NITOs hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen ut med klar advarsel om at Statens vegvesens kompetanse miljø kan kollapse.
– Massiv kompetanseflukt
– Vi ser en massiv kompetanseflukt og at de ikke lenger har nok ressurser til å gjennomføre samfunnskritiske oppgaver, uttalte Tyldum til VG.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide kunne mandag bekrefte at ledelsen i Statens vegvesen også har tatt opp bekymringen med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet.
– Det er en stor reform. Når Statens vegvesen mister 1.300-1.400 medarbeidere til regionene, er det krevende, sier han til Byggeindustrien.
Hareide vil svare i NTP
Hareide fastslår at regjeringen er opptatt av utfordringen, og lover Statens vegvesen store oppgaver.
– Når jeg kommer med NTP, vil det oppleves som et godt svar på dette, sier han.
– Nylig har også drift- og vedlikeholdsmiljøet i Statens vegvesen gått ut og slått full alarm om at det lavtrafikkerte riksveinettet råtner på rot. Tegnes det ikke nå et bilde som bør bekymre?
– Det er absolutt noe vi må ta på alvor. Nå har vi hatt mye fokus på Nye Veier. Men jeg vil sammenlikne litt med da TV2 kom i sin tid. Det ble det en utfordring for NRK, men det gjorde NRK bedre, og jeg tror vi trenger begge aktørene, sier han.
Nedgang i veibudsjettet blir ingen regel
Samferdselsministeren fastslår at selv om Statens vegvesen nå opplever en liten nedgang i budsjettet for 2021, har Statens vegvesen også fått betydelig økte bevilgninger de siste årene.
– Nedgangen nå skyldes jernbanen, det har vi vært tydelige på. Det er ingen regel som vil bli fulgt opp i årene som kommer, fastslår Hareide.
- Nøkkelord
- Vei
- Statens vegvesen
- Politikk
- Anlegg