Bayerns regjeringssjef vil ha høyhastighetstog

Bayerns regjeringssjef Edmund Stoiber krever at Tyskland tar i bruk sin egen høyhastighetsteknologi for tog, den såkalte maglev-teknologien.

Transrapid må bygges i Tyskland nå, ikke i 2010 eller 2012, sier Stoiber til tabloidavisen Bild. Vår teknologiske ledelse er bare på et par år, sier han. Hvis vi ikke handler nå, vil denne teknologien ikke lenger bli eksportert fra Tyskland, men fra Kina. Maglev (forkortelse for magnetic levitation) benytter magnetisme som drivkraft, og toget beveger seg på en ettspors linje høyt over bakken. Den eneste strekningen som i dag benytter maglev-teknologien går mellom Shanghai og Shanghais internasjonale flyplass, en strekning på 31 kilometer. Toget har en topphastighet på 430 kilometer i timen. En ny 160 kilometers strekning mellom Shanghai og Hangzhou blir diskutert. Men kinesiske medier har også sagt at det er aktuelt å bygge Transrapid-strekninger uten å benytte maglev-teknologien. Det som foregår i Kina lukter av teknologityveri, sier Stoiber, som foreslår å bygge Transrapid-linje mellom München og storbyens internasjonale flyplass.