Viktig å få orden på togtrøbbelet

I sommer ble det gjennomført arbeider på flere banestrekninger rundt Oslo - og håpet var at tobrukerne skulle komme tilbake til hverdagen med et forbedret togtilbud. Slik har det ikke gått - det er store utfordringer på spesielt to av strekningene.

Buss for tog er blitt vanlig for brukerne av tog på Østlandet i løpet av sommerukene - ikke minst påvirker dette togpendlerne – som bruker tilbudet hver dag. Årsaken er at man benytter de stille ukene midt på sommeren til å oppgradere jernbaneanleggene – og da spesielt den tekniske infrastrukturen. Dette er sterkt påkrevd – og er et resultat av for lite vedlikehold gjennom mange år. Nå er det bevilget langt mer penger til utbedring av de jernbanetekniske anleggene – men det er ikke alle steder det ser ut til at dette har hatt den ønskede og nødvendige effekt. Spesielt brukerne av Østfoldbanen har nå i august hatt store problemer - noe de også har opplevd tidligere. Det synes som om denne strekningen er ekstra hardt rammet av tekniske problemer. Men også på Drammensbanen har man etter ferien hatt store utfordringer med regulariteten. Ifølge Aftenposten har man i løpet av uke 32 og 33, samt mandag denne uken, registrert totalt 989 planlagte innstillinger av tog, 1.080 innstillinger som ikke var planlagt, samt store forsinkelser.

Dette holder selvsagt ikke – og det er fullt forståelig at frustrasjonen nå virkelig begynner å bygge seg opp hos de mange tusen daglige brukerne. Om man betaler for og regner med å kunne benytte seg av et togtilbud til de oppsatte tidene - og dette ikke fungerer i praksis, blir man irritert og oppgitt. Mange har beregnet mange ulike avtaler utfra oppsatt togtabell - men denne er det nå mange som rett og slett ikke våger stole på lenger - og da har man en utfordring. Man må nå beregne inn forsinkelser og innstillinger og slik kan man ikke ha det om målet er at stadig flere skal over på kollektive transportmidler – hvor selvsagt toget har en avgjørende rolle. Bruk av tog er en glimrende transportmåte - om det fungerer. Men om problemene dukker opp så ofte som vi nå har sett, fungerer det selvsagt dårlig – og folk begynner virkelig å bli lei. Situasjonen skal ha vært mye den samme også i fjor etter en sommerperiode med oppgraderingsarbeid.

Det jobbes nå på spreng hos Bane NOR for å finne frem til feilene – men man kan ikke si med sikkerhet når problemene skal være løst. I mellomtiden har samferdselsministeren kalt partene inn på teppet for å bli informert. Forhåpentligvis vil togene snart klare å komme i rute - og hverken Vy, Bane NOR eller brukerne er fornøyde med dagens situasjon - og man må rett og slett klare å løse opp i denne problematikken. Det settes nå årlig av store summer til å fikse opp i nettopp disse utfordringene – og da må resultatene bli bedre.