Ny jernbaneundergang i Løten er bredere og høyere enn den gamle undergangen. Det er også bygget gang- og sykkelveg som bedrer sikkerheten for myke trafikanter. Foto: Statens vegvesen

Ny jernbaneundergang i Løten

Det var stor glede da ny jernbaneundergang på fv. 166 åpnet i Løten sentrum torsdag. Med ny undergang bedres fremkommeligheten for store kjøretøy og trafikksikkerheten for gående og syklende øker.

Anleggsarbeidene i Løten sentrum startet i februar 2018, og etter nær halvannet års byggeaktivitet kunne trafikantene torsdag 4. juli ta i bruk den nye jernbaneundergangen og tilstøtende tiltak som er gjort, melder vegvesen.no.

Mer enn ny jernbaneundergang
Statens vegvesen har gjennomført tiltakene på fv. 166 på vegne av Hedmark fylkeskommune. Consto Anlegg Øst vant anbudskonkurransen om byggeoppdraget i Løten sentrum, og entreprenørfirmaet har siden februar 2018:

* Erstattet eksisterende undergang for fylkesveg 166 under Rørosbanen med ny undergang. Ny undergang er bredere og høyere enn den forrige undergangen, noe som bedrer fremkommeligheten under jernbanen. På vegne av Bane Nor er ny undergang tilpasset dobbeltsporet jernbane.

* Bygget om krysset mellom fylkesveg 166 Skolevegen og fylkesveg 167 Stasjonsvegen til rundkjøring.

* Etablert gang- og sykkelveg langs fylkesveg 166 Skolevegen fra krysset med Stasjonsvegen til krysset med Kildevegen.

* Erstattet avkjørsler langs Skolevegen med felles adkomster.

* Tilrettelagt for støyskjermingstiltak som har bedret støyforholdene for beboere i området.

* Tilpasset vegløsninger i henhold til krav om universell utforming og fremtidig transportutvikling i og gjennom Løten sentrum.

* Gjort arbeider knyttet til vann- og avløpsnettet i byggeområdet. Dette arbeidet er gjort på vegne av Løten kommune.

Utbyggingen har en kostnad på om lag 80 millioner kroner.

Økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet
Den gamle undergangen for fylkesveg 166 under Rørosbanen ble tidligere omtalt som en flaskehals fordi den både var lav og smal. Å bedre fremkommeligheten var et av målene med prosjektet og ny undergang er derfor betraktelig bredere og høyere enn den forrige undergangen. Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd for samferdsel, sa i sin hilsningstale på åpningsarrangementet at flaskehalsen i Løten sentrum endelig er borte.

Gjennom den nye undergangen er det også bygget en gang- og sykkelveg som øker trafikksikkerheten for myke trafikanter. På åpningen av veganlegget ble det poengtert at dette binder begge sidene av jernbanen tettere sammen.

Takket berørte parter
Consto Anlegg Øst startet byggingen av ny jernbaneundergang i februar 2018. Fra april 2018 til det nye veganlegget åpnet 4. juli har jernbaneundergangen vært stengt for trafikk og følgelig andre kjøreruter for mange. Under åpningsarrangementet takket både ordfører Bente Elin Lilleøkseth i Løten, fylkesråd Anne Karin Torp Adolfsen og seksjonsleder Lars Alhaug i Statens vegvesen naboer og øvrige berørte for utvist tålmodighet i anleggsperioden.