Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ny milliardsmell for InterCity-prosjekt – hovedentreprise ble 1,5 milliarder dyrere enn anslått

Prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad omfatter blant annet ny Moss stasjon. Illustrasjon: Rambøll Sweco/Bane Nor

Publisert: 01.07.2019 10:19. Sist endret: 01.07.2019 10:19.

Bane NOR trodde hovedentreprisen for Sandbukta-Moss-Såstad ville koste 4,8 milliarder kroner. Fredag signerte de en kontrakt med Acciona og Implenia Norge som ligger 1,5 milliarder kroner over estimatet.

  • 47 konkurser i uke 15

  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert

  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020

  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 47 konkurser i uke 15
  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert
  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020
  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di
  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Les også:
  • InterCity-prosjekt sprekker med én milliard – flere problemer i vente
  • Ap om milliardsprekken på InterCity: - Vil det ingen ende ta?

I forrige uke kunne Byggeindudstrien fortelle at de to utførelelsesentreprisene for InterCity-prosjektet Venjar-Langset ved Eidsvoll ble én milliard kroner dyrere enn Bane NOR hadde estimert.

Samtidig skrev vi at Sandbukta-Moss-Såstad-prosjektet også ville sprekke på kostnadssiden på grunn av vanskelige grunnforhold.

Bane NOR ville da ikke kommentere sprekken før kontrakten med entreprenør var underskrevet.

1,5 milliarder over

Fredag inngikk Bane NOR avtale med et arbeidsfellesskap mellom Acciona og Implenia Norge.

Prislappen endte på 6,3 milliarder kroner for Sandbukta-Moss-Såstad.

Det er 1,5 milliarder mer enn forventet.

- Som bygg.no har omtalt tidligere har prosjektet kommunisert økte kostnader pga. mer kompliserte grunnforhold enn antatt og et hektisk anleggsmarked. Dette gjenspeiles i denne kontrakten, som hadde et estimat på 4,8 milliarder i 2019-kroner. Kontrakten som ble tildelt i dag er på 6,3 milliarder. Vi ser derfor en risiko for å gå utover den totale kostnadsrammen for prosjektet når vi etter hvert også skal kontrahere jernbanetekniske entrepriser. Utviklingen i prosjektet er varslet til Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet, skriver leder kommunikasjon og samfunnskontakt i utbyggingsdivisjonen til Bane NOR, Cecilie Melland, i en e-post til Byggeindustrien.

Flere årsaker til sprekk

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Kontrakt Moss
 

Bane NOR tegnet fredag kontrakt med arbeidsfellesskapet Acciona Construcción S.A. og Implenia Norge AS. På bildet ser vi, f.v, Huberto Moreno (Adm.dir. Construction Business i Acciona), Jarle Rasmussen (prosjektsjef Bane NOR), Audun Aaland (Adm.dir. Implenia Norge AS) og Einar Kilde (Utbyggingsdirektør i Bane NOR). Foto: Bane NOR

Utbyggingsdirektør Einar Kilde i Bane NOR sa i forrige uke til Byggeindustrien at det er flere årsaker til at de to InterCity-prosjektene har fått budsjettoverskridelser, men han ville på daværende tidspunkt ikke kommentere hvor store summer det er snakk om på Sandbukta-Moss-Såstad:

– Vi er i godt i gang med prosjektet, men vi står midt oppi en evaluering av de entreprenørene som har levert inn tilbud. Vi kan derfor ikke si noe om størrelser før vi har signert kontrakten. Men det jeg kan si, er at en del av forarbeidene i prosjektet har ført til økte kostnader. Vi har blant annet revet en del hus, og vi har fått miljøutfordringer knyttet til sorteringen av masser og avfall som har vært mer krevende og kostbare enn forutsett. I tillegg har vi hatt en liten økning på grunnarbeid.

- Ser fram til fruktbart samarbeid

Da pressmeldingen om kontraktssigneringen gikk ut fredag, sa Kilde følgende:

- Det omfattende og komplekse arbeidet med å skape fremtidens jernbane og lage et langt bedre togtilbud for passasjerer og gods på Østlandet fortsetter med uforminsket styrke. Denne kontrakten er den nyeste i rekken av flere viktige kontrakter vi har inngått i år. Det er samtidig et nytt bevis på den historiske jernbanesatsingen regjeringen legger opp til, sier Einar Kilde, Utbyggingsdirektør i Bane NOR i meldingen.

- Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med to solide entreprenører som er godt etablert i Norge. Vi har utviklet et velfungerende forhold til Acciona gjennom tunnelbore-delprosjektet på Follobanen og med Implenia Norge på parsellen Farriseidet-Porsgrunn, legger han til.
Dette skal de bygge

Foruten underbygningsarbeider på hele strekningen på 10 km mellom Sandbukta og Såstad, inkluderer totalentreprisen bygging av to jernbanetunneler på henholdsvis 2,7 km og 2,3 km, samt ny stasjon i Moss.

Som en del av arbeidene skal det bygges en løsmassekulvert på drøyt 400 meter i krevende grunnforhold i Moss sentrum.

Norges Geotekniske Institutt (NGI) er engasjert av arbeidsfellesskapet for å sørge for å ivareta områdestabilitet og en sikker gjennomføring av blant annet disse arbeidene.

Arbeidsfellesskapet Acciona/Implenia går umiddelbart etter kontraktsigneringen i gang med prosjekteringen og supplerende grunnundersøkelser.

Arbeidsfellesskapet kalles «Mossia ans», og vil synliggjøres på prosjektet med både navn og logo.

Les også:
  • Implenia og Acciona tildelt 6,3-milliarderskontrakt av Bane NOR
  • Bane NOR sliter med togparkeringsproblemer - kan få store konsekvenser for prosjekter til over 55 milliarder

Nøkkelord:

 

47 konkurser i uke 15

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

 

Her leveres koronatest som underentreprise

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen