Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Frykter kompetanseflukt fra Statens vegvesen

Usikkerhet om organisering og lokalisering i Statens vegvesen har ført til at unormalt mange har sluttet i jobben. Vegdirektoratet frykter kompetansetap.

Konstituert vegdirektør Bjørn Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

Som følge av overføring av veiadministrasjon til fylkeskommunene blir hver femte ansatt i Statens vegvesen berørt av planen.

Frykter kompetansetap

I forslaget til Samferdselsdepartementet skriver Vegdirektoratet at usikkerhet om organisering og lokalisering i Statens vegvesen er en stor utfordring, og at det merkes gjennom at unormalt mange har sluttet i jobben.

Ifølge tall fra Vegdirektoratet som NTB har fått tilgang til, har 221 personer sluttet i sin faste stilling i Statens vegvesen de første fem månedene i år. Det er 55 flere enn på samme tid i 2018, og 94 flere enn i 2017.

Totalt var turnoveren i Statens vegvesen på 8 prosent i 2018. Det er mer enn noen gang de siste åtte årene.

– Det er stor risiko for et kompetansetap som vil medføre at Statens vegvesen på flere områder vil få problemer med å utføre oppgavene det er forventet at etaten skal utføre, heter det i forslaget.

Vegdirektoratet etterspør derfor at det tas en beslutning om lokalisering før sommerferien 2019, og at det kommer klare signaler om det vil bli overgangsordninger som gir mulighet for å gjennomføre utflytting over flere år.

NITO: Betydelig kompetansetap allerede

Fagforeningen NITO som organiserer rundt 1.650 ansatte i Statens vegvesen, sier til NTB at de fullt ut deler Vegdirektoratets bekymring, og mener at det gjennom det siste året har vært et betydelig kompetansetap i etaten, som følge av usikkerhet.

I sitt forslag til omorganisering foreslår Vegdirektoratet at 270 arbeidsplasser flyttes ut av hovedstaden. 220 av disse hører under Vegdirektoratet, som vil bli redusert til om lag 400 stillinger. I tillegg kan rundt 50 arbeidsplasser i Statens vegvesens region øst, som ikke er stedsavhengige i Oslo-området, bli flyttet ut av Oslo.

NITO mener at gjennom å flytte mange årsverk ut av Oslo, vil situasjonen bli ytterligere forverret.

– De som besitter denne kompetansen og har sitt arbeidssted i Oslo er svært ettertraktet, også utenfor Statens vegvesen. All erfaring tilsier at svært få av disse vil bli med på flytting til ulike andre steder i landet, men at de vil finne seg andre jobber i Oslo-området, sier hovedtillitsvalgt Siw Tyldum.

1.850 av 6.800 ansatte i Statens vegvesen blir overført til fylkeskommunene. Det er opp til fylkeskommunene å bestemme hvor disse kontorene skal ligge, men det er foreløpig ikke klart.

– Dette vil trolig tappe Statens vegvesen for så mye kompetanse at vi ikke lengre blir i stand til å levere det vi skal til samfunnet i lang tid fremover, sier hun.

Legger ned 22 trafikkstasjoner

Vegdirektoratet skriver i sitt forslag at de vil lage seks nye divisjoner i Vegvesenet, som skal overta noen av oppgavene som Vegdirektoratet har i dag.

Ledelsen av disse divisjonene er det foreslått at skal sitte i Tromsø, Trondheim, Bergen, Arendal, Drammen og Moss. Divisjonsledelsen de forskjellige stedene vil bestå av mellom 25 og 50 ansatte.

I tillegg vil Vegdirektoratet at det skal opprettes fem regionale sentre på nivå to i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og Lillehammer, hvor Vegvesenet fra før har sine regionvegkontorer. Disse sentrene vil bli geografiske avdelinger som skal ha ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter.

Videre går planen ut på at 22 av dagens 74 trafikkstasjoner skal legges ned. Vegdirektoratet fikk i oppdrag i slutten av oktober 2018 å utrede ny organisering i Statens vegvesen.