Flere fullfører videregående - men fortsatt dropper for mange ut fra yrkesfagene

Stadig flere av de som starter på den videregående utdanningen fullfører nå hele studieløpet - men det er fortsatt dessverre slik at for mange velger å ikke fullføre sin yrkesfagutdanning.

Dette kommer frem gjennom tall publisert av Utdanningsdirektoratet. Tallene viser at 74,5 prosent av alle elever som begynte i videregående i 2012 fullførte i løpet av fem år. Dette er den høyeste andelen siden målingene begynte, og en økning på 1,5 prosentpoeng fra året før. Noen drastisk økning er det ikke - men heldigvis et steg i riktig retning. Stadig flere fullfører nå også utdanningen i løpet av tre år.

De samme tallene viser at det fortsatt er for stor forskjell mellom studieforberedende utdanningsprogram og de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. 88 prosent fullfører det studieforberedende utdanningsprogrammet mens 60 prosent av elevene som tar yrkesfaglige utdanningsprogram fullfører sine studier. Dette viser dermed at det fortsatt er for mye å gå på innen den yrkesfaglige retningen. At bare noe over halvparten fullfører sin yrkesfaglige utdanning er ikke godt nok, og vil selvsagt føre til utfordringer for virksomhetene som trenger denne kompetansen både nå og i årene fremover.

Det kan være flere årsaker til at såpass mange dropper ut på veien, men dette kan være utfordringer med selve utdanningsprogrammene og innholdet i disse - samt hvordan de er lagt opp, det kan være motivasjonen til elevene eller at for mange rett og slett velger å satse en annen vei.

Uansett er det viktig at man ser på de bakenforliggende årsaker og gjøre noen aktive tiltak for å snu trenden. Heldigvis er det allerede tatt flere grep som helt klart vil kunne få en innvirkning på utviklingen innen akkurat dette feltet. For eksempel er det fra høsten 2019 gjort mulig å gå rett fra det første året på studieforberedende til det andre året på yrkesfaglige utdanningsprogrammer – og ikke minst er de yrkesfaglige studieprogrammene bedre tilpasses arbeidslivets behov, og blir mer praktiske og yrkesrettede tidlig i utdanningsløpet. Nettopp den praktiske innretningen vil bli avgjørende. For altfor mange har den teoretiske innretningen i yrkesfagutdanningen vært for tung – og da spesielt i den tidlige fasen Det har gjort at mange har mistet motet – og valgt å hoppe av. Det ble rett og slett ikke slik elevene forventet det skulle være å gå på en yrkesfaglig utdanning. Vi er nødt til å få den praktiske yrkesfaglige innretningen tyngre tilbake – både for å få opp interessen hos elevene – men også for å se til at de som går gjennom utdanningsløpet faktisk har den kompetansen næringslivet trenger.

Klarer man å få en mer yrkesfaglig innretning på utdanningen, vil definitivt tallene gå i riktig retning – og man vil kunne klare å redusere frafallet, som igjen vil kunne jevne ut gapet mellom studieforberedende og yrkesutdanningene.

På den positive siden er timefraværet på yrkesfag lavere enn på studieforberedende. Elever på yrkesfag har tre dager og 8 timer fravær, mens elever på studieforberedende har tre dager og 11 timer. Denne forskjellen har økt noe siden forrige skoleår.