Innkjøpsledere/prosjektledere

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 32 milliarder kroner, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

«Veidekke – lokalt nærvær, skandinavisk styrke»

Veidekke Entreprenør AS driver landsdekkende bygg- og anleggsvirksomhet. Selskapet bygger i hovedsak boliger, yrkesbygg, skoler og andre offentlige bygg, og innen anleggsvirksomheten leveres prosjekter innen vei, bane, kraft, industrianlegg og flyplasser. Veidekke Entreprenør AS har ca. 4 000 ansatte og omsetter for 15 mrd. (2017).

Veidekke Industri AS er Norges største asfaltentreprenør og Norges nest største produsent av pukk og grus. I tillegg har selskapet betydelig aktivitet innen drift og vedlikehold av det offentlige veinettet i hele landet. Veidekke Industri AS har 1 100 ansatte og omsetter for 4,7 mrd. (2017).

FirmaVeidekke Entreprenør / Veidekke Industri
FylkeOslo
Søknadsfrist20.08.2018

Veidekke er i ferd med å etablere en sterk innkjøpsfunksjon til å lede profesjonaliseringen av innkjøp i selskapet. Vi søker nå kompetente innkjøpsledere/prosjektledere som vil være med i dette spennende arbeidet.

Som innkjøpsleder/prosjektleder må du ha en sterk analytisk og strategisk legning, og god kjennskap til forhandlinger og kontrakter. Du vil få ansvar for en egen portefølje av innkjøpsavtaler og vil jobbe tett med våre bygg/anleggs- og industriprosjekter for å forbedre innkjøpene. I tillegg blir du sentral i jobben med optimalisering og digitalisering av innkjøpsprosessene i Veidekke. Rollen innebærer omfattende samarbeid med forretningsområdene, konsern og leverandører.

Stillingene er plassert på Skøyen i Oslo og er en viktig del av vår sentrale innkjøpsfunksjon. Du vil rapportere til innkjøpssjef i hhv Veidekke Entreprenør AS og Veidekke Industri AS.

Arbeidsoppgaver

  • Sentral i prosjektet med å utvikle og implementere nytt innkjøpssystem
  • Lede øvrige innkjøpsprosjekter med deltakere fra hele virksomheten
  • Utarbeide innkjøpsstrategier og definere mål som støtter forretningsområdene
  • Kartlegge og analysere innkjøpskategorier og etablere kategoriplaner
  • Drive strategisk innkjøp, utarbeide forespørsler, evaluere tilbud, fremforhandle kontrakter og arbeide aktivt for å sikre god implementering og oppfølging av kontraktene
  • Arbeide for økt lønnsomhet i utvalgte kategorier og redusere innkjøpskostnader, samt rasjonalisere antall artikler og leverandører
  • Følge opp og utvikle gode og effektive leverandører
  • Utvikle optimale innkjøpsprosesser og systemer fra behov identifiseres til leverandørens forpliktelser er avsluttet
  • Planlegge og tilrettelegge for å heve kompetansen om innkjøpsfaget i hele organisasjonen
  • Bygge innkjøpskompetanse i organisasjonen herunder bestillings- og innkjøpsrutiner for å sikre etterlevelse av avtaler i organisasjonen
  • Løpende resultatmåling, oppfølging og problemløsning
  • Sikre at innkjøp og anskaffelser skjer i tråd med lover og forskrifter

Kvalifikasjoner

  • Økonomisk, teknisk eller juridisk utdanning på bachelor eller masternivå. Erfaring med kontraktarbeid eller kategoristyring kan kompensere for utdannelse
  • Du har prosjektledererfaring fra store endringsprosjekter, gjerne fra ledende konsulentmiljøer eller fra bransjen for øvrig.
  • Du har relevant erfaring for å drive kategoriutvikling, design av innkjøpsstrategi, -forespørsler, -kontrakter, -prosesser, -system, og kunne vise til oppnådde resultater
  • Det er et krav at du har generell god bransje- og leverandørkunnskap
  • Du er av typen som forstår helheten – at totalkostnad består av mer enn pris
  • Du har svært gode kunnskaper innen Excel og IT generelt
  • Du har meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Profil

  • Du er trygg i formidlingsrollen – også i større forsamlinger
  • Du er pålitelig, profesjonell, systematisk, analytisk, grundig og vant til å håndtere store datamengder
  • Du er god på å få folk med deg på tvers av funksjoner i organisasjonen, og er god på nettverksbygging. kompetansedeling og teamarbeid– og du evner å involvere både kolleger og eksterne partnere i det daglige arbeidet
  • Du er en dyktig forhandler med god kommersiell forståelse og du kan både lede og delta i forhandlingsteam

Vi tilbyr

  • En spennende og fremtidsrettet jobb i en næring i vekst
  • Du får være med å forme fremtidens innkjøp i Veidekke og utvikle virksomheten til å bli ledende på området i bransjen
  • Et godt arbeidsmiljø i et selskap som satser på egne ansatte
  • Stor grad av selvstendighet og frihet
  • Du får en bred kontaktflate inn mot hele Veidekke og får gode utviklingsmuligheter.
  • Konkurransedyktige betingelser
  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger
  • Medeierskap i egen bedrift

Noe reising må påregnes.

Når du søker kan du angi om du har en preferanse for jobben i Veidekke Entreprenør AS eller Veidekke Industri AS.

Kontaktpersoner

Morten Kiran (Innkjøpssjef Industri)

905 44 517

Søk stilling

Vis flere stillinger: