Oppgraderinger på Alnabruterminalen. Foto: Mattis Wennemo.

Bane NOR oppgraderer på Alnabru

Alnabru godsterminal – navet for containertransport på bane i Norge – oppgraders med nye høyspenningsanlegg og mer miljøvennlige løsninger.

Alnabru godsterminal er et knutepunkt for all frakt av gods på norske jernbaner. For å sikre at terminalen møter behovene de neste to tiårene, foregår nå en større oppgradering.

- Terminalen på Alnabru har et etterslep på vedlikeholdet. Det foregår stor byggeaktivitet for å sikre at vi raskt moderniserer anlegget, slik at det møter behovene i årene som kommer, sier byggeleder i Bane NOR, Anders Strandberg i en pressemelding.

- Det er satt i gang mange prosjekter både for høyspent og for å lage nye forsyningsanlegg for strøm. Et viktig premiss er at løsningene som brukes skal være så miljøriktige som mulig. Det betyr at vi unngår bruk av SF6-gassen, sier Strandberg.

- SF6 er nesten 23.000 ganger mer skadelig for miljøet enn CO2, og farlig for mennesker når uhell oppstår, sier administrerende direktør i Eaton i Norge, Jon Helsingeng.

Eaton har levert 11 høyspenningsanlegg av typen Xiria, og en rekke andre komponenter. Xiria er IEC testede høyspenningsløsninger på opptil 24 kV som bruker vakuumbrytere fremfor SF6-gass.

Ombygging under full drift

En viktig det av prosjektet er ombyggingen av alle høyspenningsanlegg.

Entreprenør NRC Group installerer ny hovedkoblingsstasjon, installerer nye tavler og tre nye nettstasjoner, bytter 11 trafoer, bygger ny fiberring, graver tre km med ny føringsvei for kabler og trekker 4,8 km med høyspenningskabel. Alt gjøres på relativt kort tid, uten at godstrafikken hindres.

- Vi bygger om fra 6,3kV til 22kV mens det er full trafikk på industrianlegget. Ombyggingen er ikke det mest utfordrende, det er mest komplisert med all koordineringen og detaljplanleggingen. Sikkerhetshensyn begrenser blant annet hvor mange som kan jobbe samtidig, sier prosjektleder Knut Inge Aase i NRC Group som har ansvar for entreprisen.