Illustrasjonsfoto.

Digital skepsis i byggevaremarkedet

Tusenvis av proffkunder har tatt i bruk byggevarekjedenes nettbutikker, men for mange sitter det langt
inne å trykke bestill.

Fakta

Tall fra Virke Byggevarehandel viser at norsk byggevarehandel omsatte for 45,8 milliarder kroner i 2017.

Virke bekrefter at byggevarer fremdeles er i en tidlig fase når det kommer til netthandel.

Kun tre prosent av totalomsetningen innen byggevarer kommer nemlig fra selskapenes nettløsninger.

Ifølge Byggmakker Handel har byggevarekjedens BM-portal rundt 3.000 unike brukere, og i 2017 ble det solgt varer via nettportalen for i underkant av 100 millioner kroner.

Per Anders Ruud, salgssjef proff og storkunde i Byggmakker Handel, sier de er fornøyd med kunderesponsen de har fått på BM-portal, men han erkjenner at de har en utfordring med å få proffkundene til å handle byggevarer på nett.

– Salget over nett øker betydelig, men vi ser at det fortsatt er veldig mange håndverkere som kvier seg for å trykke bestill. Kundene bruker portalen til å blant annet se på varer og priser, de henter ut
dokumentasjon på produkter og de ser på kjøpshistorikk, men å legge varer i handlekurven og trykke bestill sitter langt inne for mange, sier Ruud til Byggeindustrien.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PROFF. Per Anders Ruud, salgssjef proff og storkunde i Byggmakker Handel (t.v), jobber for at flere proffkunder skal handle byggevarer via selskapets nettportal. Daglig leder Trond Fjellhaug i Byggmester Magne Fjellhaug AS innrømmer at de så langt i svært liten grad kjøper byggevarer på nett.


24/7-tjeneste

Han oppfordrer proffkundene til å prøve netthandelsløsningen, som han mener har flere åpenbare fordeler.

– Netthandel er en 24/7 tjeneste som vi ser på som et positivt supplement for våre proffkunder. I stedet for å ta en telefon eller sende en mail, så kan man når som helst legge inn både bestilling og tidspunktet varene ønskes på byggeplass, men ingentings skjer hvis man ikke tørr å trykke bestill, sier Ruud smilende.

– Må gi det tid

Han trekker paralleller til bestilling av reiser hvor bruk av telefon nærmest er historie.

– Dit kan vi komme med byggevarer også, men vi må gi det litt mer tid. Fremover tror jeg det blir viktig at de ansatte i butikkene selger inn netthandelsløsningen slik at kundene blir trygge på at det å handle byggevarer via vår nettportal er en enkel og effektiv løsning, sier han.

Bestiller lite

Byggmester Magne Fjellhaug AS, som bygger for Systemhus i Gjøvik, er Byggmakker-kunde. Daglig leder Trond Fjellhaug beskriver Byggmakkers nettportal som genial, men han innrømmer at de i for liten grad bruker BM-portal til å bestille byggevarer.

– Vi bruker portalen til å finne varer og informasjon, og til å hente ut FDV-dokumentasjon og kjøpshistorikk. Det å bestille varene via portalen er vi ikke like flinke til, men ambisjonen er helt klart å bruke denne nettportalen mer, sier han.

Maxbo opplever det samme

Maxbo lanserte sin digitale løsning for cirka 1,5 år siden. Ifølge direktør Christina Stautland i Maxbo Proff er det stor og voksende interesse for det digitale verktøyet, men hun kjenner seg igjen Byggmakkers erfaring med at mange kunder fortsatt kvier seg for å bestille byggevarer via nettløsningen.

– Mange av våre kunder har omfavnet løsningen og gir strålende tilbakemeldinger på verktøyet. Kundene henter blant annet ut informasjon om produkter og priser og veldig mange har tatt i bruk vår tilbudsmodul for å regne på jobber. Når det gjelder å finne byggevarer å trykke bestill så har vi nok lik erfaring som Byggmakker. Dette er nytt landskap for mange, og vi må nok bare erkjenne at det fortsatt er en del digital skepsis ute i markedet, sier Stautland.

- Hvordan jobber dere for å få proffkundene til å trykke bestill?

– Vi jobber først og fremst med egne ansatte. Hvis kundene skal bli trygge på den digitale løsningen må vi først ha ansatte som er trygge og som kan vise hvordan dette gjøres. Når det er sagt føler jeg faktisk at opplæring i mange tilfeller er unødvendig. Dette handler veldig mye om hvor man er som person digitalt. Vi har lagt stor vekt på at dette skal være brukervennlig og lavterskel slik at det er enkelt for kundene og hoppe om bord, sier Stautland.

Supplement

Hun fremhever proffkundenes kjøp av byggevarer på nett kun skal være et supplement.

– Vi er ekstremt opptatt av den personlige relasjonen med kundene våre, men vi ønsker å tilgjengeliggjøre et digitalt verktøy som gjør det mulig for kundene å bestille varer når det passer de, sier Stautland.

Omsetningen henger etter

Ifølge Maxbos proff-direktør har cirka halvparten av proffkundene på en eller annet måte benyttet nettløsningen, og antallet øker fra uke til uke, men Stautland kan fortelle at omsetningen av byggevarer ikke samsvarer med antallet brukere.

– Vi har en jobb å gjøre for å få proffkundene til å handle mer på nett. Hvor lang tid det tar før dette er dagligdags for de fleste tørr jeg ikke å spå, men vi opplever at både interessen og lysten blant proffkundene er økende, avslutter Stautland.