Maskinleverandørene klare til å stille med grønne løsninger

På Vei og Anlegg-messen på X Meeting Point på Hellerudsletta kan vi denne uken få se nærmere på det nyeste og mest moderne maskin- og utstyrsleverandørene har å by på. Ikke minst får vi innblikk en utvikling med stadig grønnere anleggsmaskiner.

I likhet med andre motordrevne maskiner, har anleggsbransjen gjennom mange år fått tilgang til stadig mer drivstoffgjerrige, effektive og renere anleggsmaskiner. En vanlig gravemaskin eller hjullaster har i dag et helt annet utslipp enn hva vi kun for noen få år siden maktet å utvikle eller sette i produksjon. De nyeste dieseldrevne anleggsmaskinene slipper ut veldig mye mindre skadelige utslipp enn hva vi er vant med fra tidligere - og motorteknologien har utviklet seg i et imponerende tempo. Det betyr at et meget effektivt hjelpemiddel i å redusere utslippene fra landets anleggsmaskiner, rett og slett er å ta i bruk den nyeste teknologien. Det kan faktisk redusere dagens utslipp i stor grad. Mye av denne utviklingen har kommet etter initiativ fra maskinprodusentene selv – men det har utvilsomt også bidratt med de stadig strengere myndighetskravene. Det har tvunget både produsentene og kundene til å ta i bruk nytt utstyr.

Men utviklingen stopper ikke med forbedring av eksisterende teknologi. Om det er noe Vei og Anleggsmessen for alvor viser i år – er hvor langt maskinleverandørene har kommet i å utvikle hybrider, og ikke minst el-maskiner. Og her står de norske aktørene helt klart i front. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder å ta i bruk el-drevne biler, men vi ligger også i front når det gjelder å pushe på den elektriske maskinutviklingen. Dette har vi blant annet sett gjennom Pon sin norskutviklede 25-tonns gravemaskin, og nå har Nasta åpnet opp for forhåndsbestilling av en hel serie elektriske gravere. Hos Volvo er de nå i ferd med å kjøre et stort testprosjekt sammen med Skanska på et steinbrudd i Sverige - og dette går langt utover det å ta i bruk elektriske maskiner. Dette prosjektet omhandler hvordan man skal drive mest mulig effektivt - og det kan innebære en helt ny tankegang rundt hvordan man skal drive slike anlegg. 

Det er ikke like mye hastverk med å sette el-maskiner i produksjon hos alle de internasjonale storkonsernene - Norge står på mange måter i en særstilling - men dette vil komme og elektriske drivlinjer ligger i pipeline.

På Vei og Anlegg kan en rekke av leverandørene både fortelle og i praksis vise frem hvordan de ser for seg fremtidens anleggsmaskiner – basert på el-drift. Dette er noe som kommer mer og mer – men den videre utviklingen er avhengig av at kundene etterspør, at byggherrene setter krav og hvordan myndighetene vil utforme sine regelverk. En elektrisk utvikling vil ikke komme av seg selv - det må bygges opp et behov. I dag er større elektriske anleggsmaskiner langt dyrere enn tilsvarende med ordinær dieseldrift. Skal man få prisene ned, må det komme ønsker og krav fra byggherrene og myndighetene - som gir entreprenørene incentiver til å investere i nytt grønt utstyr. Med volum vil prisene også presses ned, og det vil kunne etableres en stor park av elektriske maskiner i bransjen. Dette krever også investeringer i gode infrastrukturløsninger, og her må både byggherrene og staten bidra til en slik utvikling.

Det vil være mye å hente på en elektrifisering av deler av maskinparken, men da må det også satses på og settes inn de nødvendige ressurser i en slik utvikling. Incentiver til oppbyggingen av en elektrisk bilpark har virket i Norge. Man må sørge for at grønne anleggsmaskiner også lønner seg - og byggherrene sitter med nøkkelen til å kreve at en slik utvikling kommer.