Storkontraktene kommer tett

Torsdag ble en historisk dag innen norsk veiutbygging. Skanska ble innstilt til tidenes største veikontrakt - og nå kommer storkontraktene tett fremover. Mange er nå spente på hvem som vil ende opp med å sikre seg de mange milliardkontraktene som kommer.

Skanska stakk av med OPS-kontrakten rv.3/rv.25 mellom Løten - Elverum i regi av Statens vegvesen, til en verdi av 5,5 milliarder kroner - tidenes største norske veikontrakt så langt. Det var en tydelig stolt trio i Ketil Solvik-Olsen, Terje Moe Gustavsen og Ståle Rød som kunne varsle om nyheten på samferdselsministerens kontor torsdag. Dette er det første OPS-prosjektet på lang tid, og både vegdirektøren og samferdselsministeren kom med tydelige signaler på at de var fornøyde med arbeidet som er lagt ned i forkant av innstillingen - og at man gjennom denne perioden har klart å redusere det opprinnelige kostnadsoverslaget for utbyggingen. Konkurransen skal ha vært hard, men det ble til slutt Skanska som stakk av med seieren.

Dette viser til fulle at de norske entreprenørene er meget konkurransedyktige – også når vi snakker om kontrakter på godt over fem milliarder koner. Flere har vært bekymret over at kontraktene begynner å bli for store og at man dermed ville kunne få problemer med å nå frem i en stadig mer internasjonal anleggsbransje. I tillegg har mange av de norske entreprenørene vært avventende med å inngå arbeidsfellesskap i frykt for å bli slått ned på av Konkurransetilsynet. Det at man nå skal håndheve en strengere praksis når det gjelder anbudssamarbeid er en mye diskutert problemstilling i den norske anleggsbransjen om dagen. Konkurransedirektøren var onsdag på scenen på Byggedagene for å snakke om regelverket rundt anbudssamarbeid, men tilbakemeldingene fra flere vi har snakket med tyder på at de ikke fikk varene de håpet på – og at entreprenørene fortsatt er usikre på hvilket handlingsrom de faktisk har.

Konkurransen i veisektoren den senere tiden viser at de norske aktørene uansett har gjort det meget bra. Hos Nye Veier har de lokale aktørene gjort rent bord, og nå ser vi at den første av flere store OPS-jobber fra Statens vegvesen gikk til en lokal aktør. Men rekordkontrakten står ikke veldig lenge – flere store jobber kommer fremover – og mange lokale selskaper er også med både når Nye Veier nærmer seg flere store kontraktinngåelser – og ikke minst de øvrige OPS-kontaktene. Den største på rundt ti milliarder kroner. Da snakker vi om en dobling av torsdagens OPS-kontrakt – og da er vi på et helt annet nivå igjen. Hvordan konkurransen blir her skal bli meget spennende å følge med på.

Samferdselsministeren dro torsdag frem at bruk av tidlig involvering har gitt stor verdi i dette førte OPS-prosjektet på ti år og at i utviklingen av prosjektet har man fått frem gode løsninger og samtidig redusert kostnadene. Dette er gode signaler både næringen og de statlige byggherrene bør ta med seg. Man kan hente ut store gevinster gjennom å ta med det utførende leddet også i planleggingsarbeidet – noe flere nå også prioriterer i langt større grad enn tidligere.

Solvik-Olsen uttalte også på Byggedagene torsdag at de norske entreprenørene er meget konkurransedyktige, og at de ikke burde frykte den internasjonale konkurransen. Månedene fremover vil vise om han får rett – forhåpentligvis vil mye av verdiskapningen også både skapes og bli igjen lokalt.