Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.
Når styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren møtes torsdag, blir det blant annet for å se på mulighetene for å kutte ned på den planlagte bussveien omtalt på bygg.no tirsdag.
Ett av forslagene er å bygge en light-versjon på deler av tre av bussveiens fire korridorer, skriver Stavanger Aftenblad:
- Stavanger-Sandnes, 19,7 kilometer: Selv om etappen har fått størst prishopp (2,2 milliarder), foreslår veibyråkratene at denne korridoren ikke skal få lavere standard. I korridoren er det allerede gjort investeringer, og den dekker desidert flest innbyggere og arbeidstakere.
- Risavika – Mosvatnet, 21,1 kilometer: Et mulig scenario er full bussveistandard fra Stavanger sentrum til Kvernevik og lett-løsning fra Sundekrossen til Risavika på om lag 7 kilometer. Det anslås at 84 prosent av passasjerene da vil ha opprinnelse eller destinasjon langs en fullverdig bussvei.
- Ruten-Vatnekrossen, 2,7 kilometer: Bussveien skal uansett ikke erstatte eksisterende bussruter her, og korridoren omfatter bare 1 prosent av busspassasjerene i dag. Derfor åpnes det for bussvei light for hele korridoren.
- Forus - Flyplassen, 6,3 kilometer: Aktuell for lightversjon, inkludert en gjennomgående rute til Vatnekrossen, dersom også tredje korridor får en light-løsning.
Lettversjonen innebærer blant annet dette:
- Sidestilt bussfelt aksepteres på deler av strekningen, i stedet for midtstilt som i Hillevåg.
- Ikke gjennomgående bussfelt, men får prioritet i flaskehalser.
- Tradisjonelle rundkjøringer kan aksepteres.
- Noen hindringer i kryss aksepteres.
- Busslommer utelukkes ikke.
- Lavere standard på holdeplasser.
- I stedet for forsinkelsesfritt konsept, aksepteres begrenset forsinkelse.
- Taxi og el/hydrogenbiler tillates i sidestilt bussfelt.