Omfattende tunnelarbeider gir trafikktrøbbel for vestlendingene

Ingen steder i landet har så mange veitunneler som Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland. Her er tunnelene en naturlig del av veinettet - og noe veldig mange av bilistene i de tre fylkene må benytte seg av for å komme fra a til b. Nå skal mange av disse tunnelene oppgraderes - og det betyr trøbbel for trafikkavviklingen.

I løpet av de senere årene har Statens vegvesen gjennomført oppgradering av mange tunneler på Østlandet – og dette er et arbeid som fortsatt pågår. Oppgraderingsarbeidet er det mange bilister som har fått kjenne på kroppen - og som har påvirket trafikkbildet. Nå står store deler av Vestlandet for tur – og mange av landets rundt 800 kilometer med tunnel befinner seg nettopp i disse tre vestlandsfylkene.

I løpet av de neste årene skal en lang rekke tunneler på europavei, riks- og fylkesveinettet oppgraderes i henhold til kravene som er satt i EU. Dette innebærer at man skal skifte ut elektrisk utstyr, få på plass nye vifter, sikre bedre overvåkning, etablere nye havarilommer og stedvis bytte ut isolasjonen – for å nevne noe.

Dette er definitivt viktige utbedringer som er med på å gjøre tunnelene sikrere – og er rett og slett nødvendig å gjennomføre for at tunnelene skal holde et godt nok nivå - og at de skal være rustet for den store trafikken for årene som kommer. Mange av disse tunnelene har i dag en relativt dårlig standard, med teknisk utstyr som er utgått på dato og som stedvis er utslitt etter mange års bruk. Vi skal samtidig huske på at tunnelene som ble bygget på 70-, 80-, og 90-tallet har en annen standard i forhold til hva som bygges i dag. Opp gjennom årene har man heller ikke i stor nok grad satt av ressurser til å oppgradere tunnelene – det å ta vare på våre mange tunneler er noe av det mest kostbare vedlikeholdsarbeidet som gjøres for å sikre landets infrastruktur.

Men dette arbeidet man nå skal i gang med på Vestlandet, vil føre til store konsekvenser for mange bilister. Først kommer nå arbeid på trafikkerte strekninger som E39 og E16. Sistnevnte er som kjent hovedveien mellom øst og vest i Norge – og er brukt av mange bilister, i tillegg til kollektivtrafikken og ikke minst tungtransporten. Trafikken vil bli påvirket på dagtid, men det er på nattestid de største utfordringene vil komme. På store deler av natten vil mange av tunnelene holde stengt – og på en rekke av disse strekningene er det i forhold til det sentrale Østlandet – få eller dårlige omkjøringsmuligheter. Det innebærer lange avstander om man velger en omkjøring – og mange må da rett og slett må belage seg på å vente – lenge.

Statens vegvesen påpeker selv at dette vil gi store trafikale utfordringer. Det blir dermed opp til bilistene å planlegge turene som skal tas i de utsatte områdene meget godt i årene fremover om man skal unngå de store overraskelsene og forsinkelsene. Dessuten er det selvsagt viktig at Statens vegvesen i samarbeid med entreprenørene som skal utføre disse jobbene, gjør en god nok varslingsjobb slik at folk blir informert og kan planlegge deretter. Det avgjørende at byggherren planlegger utbedringstiltakene slik at publikum i så liten grad som mulig blir påvirket – og at man legger opp til at arbeidet kan gjennomføres så raskt om praktisk mulig samtidig som man må jobbe for å holde tunnelene åpne i store perioder av byggetiden.

Dette er på ingen måte noen lett oppgave hverken for byggherre eller de utførende – men når det i så stor grad rammer publikum må man jobbe hardt for å finne smidige løsninger. Samtidig må man være klar over at dette er arbeid som er nødvendig å gjennomføre – og som vil gi oss alle en sikrere og tryggere vei. Det skal bruke flere milliarder kroner på dette arbeidet i tiden som kommer – og det betyr selvsagt også store oppgaver for entreprenørene som jobber innen denne sektoren. Det er delvis komplisert arbeid som skal utføres i disse tunnelene med tanke på trafikken som må opprettholdes – samtidig som arbeidet skal gjøres så raskt og sikkert som mulig.

Noe senere i denne utbedringsperioden i vest, kommer turen til tunnelene i Bergen sentrum som skal oppgraderes. Da kommer virkelig publikum til merke dette på kroppen – og er noe som vil påvirke trafikkmønsteret i hele byen.