Produksjonen med asbest fortsatte helt fram til for en måned siden, skriver det danske fagbladet Ingeniørens nettutgave. Det norske Arbeidstilsynet vil nå undersøke saken etter at deres kolleger i danske Arbejdstilsynet bestemte seg for å gjøre det samme. I Norge har bruken av asbest, også i biler, vært forbudt siden 1980. Populære merker Vi skal nå ta kontakt med Arbejdstilsynet i Danmark og japanske bilimportører, så får vi se hva vi gjør videre, sier påtroppende direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet til NTB. Hun sier asbest tidligere var mye brukt i bilbremser, men at dette ble rammet av forbudet i 1980. Blant bilprodusentene som innrømmer å ha brukt asbest i bilene, er populære merker som Suzuki, Toyota, Mitsubishi, Nissan og Yamaha. Suzuki har sagt at de siden 1996 har produsert i overkant av en million biler med det forbudte, kreftfremkallende stoffet. Toyota har oppgitt at 27.000 biler med asbest ble framstilt i samme periode. Gjenbruk og merking Helt ukjent for oss, og litt merkelig siden Toyota legger mye vekt på gjenbruk og merking av de ulike komponentene, sier informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge til NTB. Direktør Frank Dunvold i Suzuki Norge sier regelverket gjerne er ulikt i forskjellige produksjonsland. Vi får alle bilene våre importert fra Japan. Jeg tror nok regelverket for produksjonen der er strengere enn for eksempel hos datterselskapet i India, som også produserer Suzuki, sier Dunvold til NTB. Direktøren sier han derfor er «rimelig overbevist» om at nyere Suzukier på norske veier er asbestfrie. Ingen bekymring Sivilingeniør Ulla Andersen i det danske Arbejdstilsynet understreker overfor nyhetsbyrået Ritzau at bilister som har kjøpt en japansk bil, ikke behøver å bekymre seg, fordi asbesten vanligvis er blandet i plast eller kunststoffmaterialer, eller er helt forseglet. Risikoen for helsefare oppstår først når løse asbestfibre pustes inn som form av støv. (©NTB)
- Nøkkelord
- Import