Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Vei og Anlegg
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Ta godt vare på lærlingene! 23.04.2018 22:51
  • Finanskomiteen godkjente mer penger til Stortingets byggeprosjekt 23.04.2018 22:29
  • Entreprenørdagen: RBK-Koteng skal lære entreprenørene å bygge kultur 23.04.2018 18:41
  • Asker Entreprenør bygger ny ballbane og tilbygg i massivtre på Prinsdal skole 23.04.2018 18:35
  • Slottsforvalter trekker seg med øyeblikkelig virkning 23.04.2018 18:24
  • Gjør seg klare til å ta imot hele takbransjen til NM i taktekking i Trondheim 23.04.2018 16:41
  • Tollefsen kjøper HENT Eiendomsinvest 23.04.2018 16:30
  • Nye Veier, Vegvesenet og Bane NOR møtte leverandørene 23.04.2018 15:53
  • MultiBO inngår samarbeid med Futurehome 23.04.2018 15:35
  • Structor Tønsberg blir Structor Vestfold - og starter nytt kontor i Sandefjord 23.04.2018 14:48
  • Denne uken skal Anette Andersen ta fagprøve i anleggsgartnerfaget - i et av Oslos travleste områder 23.04.2018 14:22
  • Alt om Hagemessen 23.04.2018 14:10
  • Her er vinnerne av quiz på Hagemessen 23.04.2018 13:36
  • Nedbør på retur, men fortsatt mye vann i Glomma 23.04.2018 13:30
  • Skanska tilslutter seg strakstiltakene for boligutviklere 23.04.2018 12:26
  • NCC tildelt Ringerike-kontrakt til nesten en halv milliard 23.04.2018 12:23
  • Høyesterett behandler Skanskas nedbemanningsdom 23.04.2018 12:02
  • Innlegg: Hvorfor er hensyn til livssykluskostnader så utfordrende i praksis? 23.04.2018 11:26
  • Kjenner du Norges hyggeligste håndverker? 23.04.2018 10:22
  • Klimapris til Energiverket for andre år på rad 23.04.2018 10:19
  • Vannsenter kan bli pengemaskin 23.04.2018 09:45
  • – 8 av 10 i BAE-næringen er ikke klare for nye personsvernsregler 23.04.2018 09:38
  • Utflyttingen fra Oslo øker kraftig 23.04.2018 09:35
  • Verktøytyveri i Bergen 23.04.2018 09:32
  • Bravida tar igjen inn 150 lærlinger 23.04.2018 09:30
  • Norges første fossilfrie anleggsprosjekt 23.04.2018 08:50
  • Skanska i gang med sikkerhetskampanje for 240.000 ansatte 23.04.2018 08:43
  • Rørosbanen åpnet for trafikk 23.04.2018 08:15
  • Konflikt om det nye regjeringskvartalet kan havne i retten 22.04.2018 23:38
  • Store endringer for Statens vegvesen 22.04.2018 22:28
Sist oppdatert: 23.04.18, 23:05

Store økonomiske problemer hos Condotte kan gi Bane NOR omfattende utfordringer

Flere nettledere

  • Store endringer for Statens vegvesen
    22.04.2018
  • Stadig grønnere byggenæring
    20.04.2018
  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje
    19.04.2018
  • Stor interesse rundt Fornebu
    16.04.2018
  • Viktig med forutsigbarhet innen jernbanesektoren
    13.04.2018
  • Må bli flinkere til å påvirke i Europa
    13.04.2018
  • Rådgiverne styrker sin tverrfaglige kompetanse
    12.04.2018
  • De tre største går sammen i arbeidskrim-kampen - vil ha med seg flere entreprenører
    10.04.2018
Les flere

Nettleder

Ta godt vare på lærlingene!

Les også:

  • Store endringer for Statens vegvesen
  • Stadig grønnere byggenæring
  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje
  • Stor interesse rundt Fornebu
  • Viktig med forutsigbarhet innen jernbanesektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjarne Haugland

«Vannsenter kan bli pengemaskin»
Les mer

Les også:

  • Smittet av oljesyken?
    Per Jæger
  • Prosjektsamarbeid: Konkurransetilsynet må gi bedre veiledning
    Odd Stemsrud
  • Gleden ved å eie
    Egon Holstad
  • Trenger kvinner å fristes?
    Solgunn Jacobsen Gudmundset
  • Kultur for bevegelse
    Morten Grongstad
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ta godt vare på lærlingene!
  • Finanskomiteen godkjente mer penger til Stortingets byggeprosjekt
  • Entreprenørdagen: RBK-Koteng skal lære entreprenørene å bygge kultur
  • Asker Entreprenør bygger ny ballbane og tilbygg i massivtre på Prinsdal skole
  • Slottsforvalter trekker seg med øyeblikkelig virkning
  • Gjør seg klare til å ta imot hele takbransjen til NM i taktekking i Trondheim
  • Tollefsen kjøper HENT Eiendomsinvest
  • Nye Veier, Vegvesenet og Bane NOR møtte leverandørene
  • MultiBO inngår samarbeid med Futurehome
  • Structor Tønsberg blir Structor Vestfold - og starter nytt kontor i Sandefjord
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Lade skole

Flere prosjekter

  • Bremnes ungdomsskule og Bømlo symjehall
  • BB110
  • Nor Tekstil
  • Gartnerhagen 6
  • Egebergkvartalet
  • Lillebyleiligheten
  • Torvkvartalet
  • Hasle Linje, Bøkkerveien 5
  • Powerhouse Drøbak Montessori Ungdomsskole
  • Losjeplassen Vest
  • Cramo Haukås
  • Kringsjå studentboliger
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Asker Entreprenør bygger ny ballbane og tilbygg i massivtre på Prinsdal skole

Flere kontrakter

  • NCC tildelt Ringerike-kontrakt til nesten en halv milliard
  • Skanska bygger boliger på Svalbard
  • Peab bygger Brensholmen skole
  • Statoil tildeler milliardkontrakt til Aibel
  • AF signerte for Storlia kraftverk
  • Nytt oppdrag til AF Gruppen på Hasle
  • Kruse Smith fikk barnehagekontrakt
  • Entra inngår kontrakt med Varden om rehabilitering av Tollbodene
  • Mesta scoret best da driftsentreprenørene ble vektet for første gang
  • WSP skal utrede nytt kombinert lager og deponi for radioaktivt avfall for Statsbygg
  • NCC bygger om fergekaier for el-drift
  • Svevia signerte kontrakten på Nord-Norges største driftskontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Nye Veier, Vegvesenet og Bane NOR møtte leverandørene

  • Denne uken skal Anette Andersen ta fagprøve i anleggsgartnerfaget - i et av Oslos travleste områder

  • 19.800 besøkte Hagemessen i helgen

  • Forlenger dyrkesesongen med drivhus og kompostbinge i ett

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
24.04.2018 Boligkonferansen 2018 Oslo
24.04.2018 Norges bygg- og eiendomskonferanse 2018 Bergen
02.05.2018 Vei og Anlegg 2018 Hellerudsletta
22.05.2018 BFOs årsmøtekonferanse 2018 Bergen
31.05.2018 Entreprenørdagen 2018 Scandic Nidelven, Havnegata 1, Trondheim
07.06.2018 ERMCO 2018 Congress Oslo
14.06.2018 Praktisk prosjektledelse 2018 Oslo
17.10.2018 Det Norske Byggemøte 2018 Meet Ullevål, Oslo, Norge
17.10.2018 Building Green Det gamle museet i Oslo
18.10.2018 NOBB Konferansen 2018 Radisson Blu Holberg Plass, Oslo
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Hagemessen 2018 del 3

  • Hagemessen 2018 del2

  • Hagemessen 2018 del 1

  • Stemningsklipp fra Byggedagene 2018

Vis flere videoer

Tips oss

Den italienske entreprenørkjempen Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) skal være i alvorlige økonomiske problemer. Lykkes de ikke i sin prosess med å redde selskapet havner Follobaneprosjektet i en meget utfordrende situasjon.

facebook twitter linkedin mail print

Sjefredaktør Arve Brekkhus

Publisert: 11.01.2018 01:49. Sist endret: 11.01.2018 01:51.

Condotte har gjennom den senere tiden hatt en meget anstrengt økonomi. I sommer fortalte Byggeindustrien om flere av Condottes underentreprenører på Follobanen som ikke fikk betaling – og det ble stans i deler av arbeidene. Denne stansen var alvorlig nok for byggherre Bane NOR – men man fikk da situasjonen under såpass god kontroll at arbeidene kunne fortsette – og underentreprenørene fikk etter hvert betalt. Man ble fortalt at den akutte økonomiske situasjonen var løst. Nå kommer det frem opplysninger som tyder på at situasjonen slett ikke har vært løst – og de økonomiske problemene for den familieeide giganten skal være alvorlige.

Saken om de økonomiske problemene blir omtalt i flere italienske aviser – og entreprenøren skal nå være i en såkalt rekonstruksjonsprosess. Dette skal være en domstolsstyrt prosess som selskap som er insolvente eller i en økonomisk krisesituasjon kan benytte seg av. Dette er opplysninger vi har fått bekreftet via den danske kammeradvokaten, som onsdag kom med en rapport tilknyttet det danske bruprosjektet Storstrømsbroen. Condotte deltar her i et konsortium som er innstilt til å gjennomføre prosjektet. Signeringen ble mot slutten av fjoråret satt på vent av den danske transport-, bygnings- og boligministeren Ole Birk Olesen med bakgrunn i en forestående italiensk korrupsjonsrettsak som involverte to av selskapene i konsortiet. I en rapport som ble bestilt av den den danske transportministeren går det frem at den danske kammeradvokaten mener at korrupsjonssaken i Italia slik den foreligger nå, ikke vil være et problem for italienerne i Danmark. Men det kommer også frem at Condotte er i alvorlige økonomiske problemer.

Danskene har foreløpig ikke signert brukontrakten – men i Norge har Condotte altså jobber for over tre milliarder kroner på gang på Follobanen. De er i ferd med å utføre EPC-kontrakten Civil Oslo S til cirka to milliarder kroner og EPC drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder kroner for Follobaneprosjektet. Om Condottes problemer skulle medføre midlertidige konsekvenser for fremdriften på prosjektet, vil Bane NOR kunne få en betydelig utfordring i fanget. Skulle selskapet gå over ende, noe som det nå helt klart kan gjøre, blir problemene langt større.

Sist Condotte hadde akutte økonomiske problemer kom Condotte-ledelsen til Norge for å informere og berolige byggherren. Nå har flere sentrale personer i den norske statlige byggherren dratt til Roma for å få nærmere informasjon rundt situasjonen. Foreløpig er ledelsen i Bane NOR sparsomme med opplysninger - men det kommer frem at situasjonen er «under nærmere avklaring». Dette understreker alvorlighetsgraden i det som nå skjer. Torsdagen vil nok bringe noen avklaringer rundt konsekvensene av de økonomiske utfordringene – på kort sikt. Sannsynligvis må vi vente noe lenger rundt hva dette vil medføre noe frem i tid. Italienerne kan med sine samarbeidspartnere komme frem til en løsning, men vi har også eksempler på at slike prosesser ikke fører frem - og selskaper går overende. Og når ting først begynner å rulle i slike saker, kan det gå fort.

Skulle man ikke klare å finne en løsning på likviditetskrisen, som i realiteten skal ha vedvart siden i fjor sommer, får Follobaneprosjektet store utfordringer både når det gjelder tid og penger. Mens finansielle utfordringer kan skape forsinkelser og problemer med underentreprenører, vil en konkurs kunne føre til en lengre stans på de to EPC-kontraktene. Arbeidene vil stoppe opp, og det er slett ikke gjort i en håndvending for Follobaneprosjektet å få inn nye aktører til å fortsette arbeidene. Selv om det kan tas i bruk en ekspressgjennomføring av ny kontraktsinngåelse ved spesielle tilfeller, vil dette ta tid – og det er kompliserte arbeider som skal gjennomføres.

Mange husker helt sikkert konkursen i østerrikske Alpine Bau på E6 Fellesprosjektet ved Mjøsa. Denne konkursen skapte store utfordringer for byggherren. Man fikk her til en løsning der både Hæhre og Veidekke relativt raskt trådte inn for å gjennomføre viktige forfallende arbeider – før Hæhre Entreprenør etter noe tid signerte kontrakten for å fullføre arbeidene på denne kontrakten. Konkursen medførte en kraftig forsinket åpning av den ene parsellen– og rundt 500 millioner ekstra kroner i kostnader. For Follobanen vil en slik utfordring definitivt også meget stor. Selv om man skulle få inn en ny aktør til å utføre jobben, vil det bli forsinkelser. Og på et jernbaneprosjekt som dette er det ikke slik at man kan åpne deler av prosjektet og usette en del av prosjektet til senere. Samtidig vil det selvsagt også medføre store ekstrautgifter. Vi snakker tross alt her om to kontrakter til en samlet verdi av 3,2 milliarder kroner.

EPC Civil Oslo S har på flere måter vært en utfordrende parsell for Bane NOR på Follobaneprosjektet. Først avlyste Bane NOR (da Jernbaneverket) tilbudskonkurransen om Follobanens innføring til Oslo S på grunn av manglende konkurranse – noe som vakte sterke reaksjoner fra konstellasjonen Skanska Norge AS og Ed. Zublin (Tyskland), som sto igjen som eneste tilbyder. Deretter ble jobben lyst ut på ny, og Condotte ble foretrukket som kontraktspart. Deretter valgte Skanska å gå til retten ettersom de mente at Bane NOR skulle avvist Condottes tilbud på Oslo S-parsellen. Skanska vant frem med kravet om positiv kontraktsinteresse, og ble i Oslo tingrett tilkjent 305 millioner kroner samt saksomkostninger på i underkant av 1,6 millioner kroner. Senere anket Bane NOR denne dommen til Borgarting lagmannsrett - hvor saken ennå ikke er behandlet. Deretter kom Condottes betalingsproblemer som medførte stopp i deler av arbeidet i fjor sommer – og nå står entreprenøren altså på ny foran store økonomiske utfordringer. Siste del av historien i denne saken er ikke sagt. De nærmeste dagene, eventuelt ukene, vil bli avgjørende for de to parsellenes fremdrift.

Nøkkelord:

Leder
 

Nye Veier, Vegvesenet og Bane NOR møtte leverandørene

 

Tollefsen kjøper HENT Eiendomsinvest

 

Høyesterett behandler Skanskas nedbemanningsdom

 

Denne uken skal Anette Andersen ta fagprøve i anleggsgartnerfaget
- i et av Oslos travleste områder

Annonsørinnhold
 


Har du råd til å la taket ditt bare være et tak?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien