Kommunene Bamble, Kragerø, Risør, Tvedestrand, Gjerstad, Arendal og Grimstad, samt Telemark og Aust-Agder fylkeskommuner, deltok i høst på et møte hvor det interkommunale plansamarbeidet for resterende E18 strekninger i Telemark og Aust-Agder ble diskutert. Foto: Nye Veier.

Nye Veier søker innovativ samarbeidspartner til interkommunalt plansamarbeid for ny E18

Samhandling og informasjon er nøkkelen til suksess når Ny Veier og sju kommuner gjennomfører interkommunalt plansamarbeid for resterende E18-strekninger i Aust-Agder og Telemark.

Det er høyt aktivitetsnivå i E18-utbyggingsområdet, og utbyggingen av strekningene Tvedestrand-Arendal, Rugtvedt-Dørdal og Kjørholt og Bamble tunneler pågår for fullt.

Kommunene på strekningen har i samarbeid med Nye Veier nå startet opp planleggingen av de resterende E18-strekningene fra Dørdal til Tvedestrand og fra Arendal til Grimstad. Gjennom Stortings melding 25 - På rett vei – reformer i veisektoren, fikk Nye Veier ansvaret for å gjennomføre overordnet planarbeid og avklare korridoralternativer for disse strekningene, skriver Nye Veier i en melding.

-Vi har store ambisjoner om å gjennomføre dette som et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt gjennom en fulldigital planprosess og ved å utfordre tradisjonelle rutiner. Vi søker derfor etter en samarbeidspartner som hjelper oss å tenke nytt, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier.

Digital prosess

De sju berørte kommunene i Telemark og Aust-Agder har vedtatt å inngå et interkommunalt plansamarbeid for hele strekningen. Interkommunalt plansamarbeid er beskrevet i plan og bygningsloven, men det er ikke mange eksempler på interkommunalt plansamarbeid i veibygging i Norge. Nye Veier har fått ansvaret for å tilrettelegge for planprosessen og selskapet tror interkommunalt plansamarbeid er en veldig god løsning for dette store og viktige prosjektet.

-For å lykkes med prosessen er det svært viktig at kommunene, innbyggere, grunneiere og andre interessenter holdes orientert og får løpende mulighet til å gi innspill til planprosessen. Aktuelle tilbydere utfordres på å komme med gode forslag til hvordan planprosessen kan bli åpen og inkluderende. For å få dette til på en god måte blir det viktig å utvikle digitale metoder for kommunikasjon og saksbehandling. Tradisjonell plankompetanse må kompletteres med gode rådgivere innen kommunikasjon og med kunnskap om offentlig saksbehandling. Nye Veier har som målsetning at planlegging og utbygging skal være fulldigital i 2020 og vi håper fagmiljøene griper anledningen til å bli med på en nytenkende prosess som krever en kombinasjon av effektiv prosjektstyring, solid planarbeid, og videreutvikling av metoder for digital planlegging og medvirkning , sier Solfrid Førland, planansvarlig E18 i Nye Veier.

Tre samfunnsmål

Prosjektet har tre viktige samfunnsmål:

· Bidra til å nå de sektorpolitiske målene i NTP 2018-29 · Skape et sikkert transportsystem som fremmer verdiskaping i kommunene og utvikler hele regionen · Utvikle et samfunnsøkonomisk lønnsomt transportsystem

Korridor klar i løpet av 2018

Interkommunalt plansamarbeid er hjemlet i plan- og bygningsloven kapittel 9. Det skal etableres et styre for plansamarbeidet med delegerte fullmakter. Kommunene skal politisk oppnevne styremedlemmene. Styret for det interkommunale plansamarbeidet får muligheten til å være med på hele planprosessen har stort ansvar for å utvikle et stort og viktig samferdselsprosjekt. Selv om planarbeidet ledes av et politisk oppnevnt styre skal kommunedelplan med konsekvensutredning vedtas i alle kommunene.

Forslaget til korridor for hele strekningen skal være klar i løpet av 2018 og ambisjonen er at kommunedelplanen er vedtatt våren 2019.