– For byrådet er det avgjørende at løsningen i Sandviken betjener og skjermer Sandviken, og bidrar til en effektiv bybane mot Åsane, sier byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti.
Byrådet vil gå for en løsning med underjordisk stopp under Norsk lærerakademi, så en sving ned til sjøen, før banen igjen skal gå i tunnel mot Ytre Sandviken.
– Tunnel vil frigjøre flere gater, blant annet til syklister, sier Tryti til NRK.
Bybanen har vært en av de hardeste konfliktene i bergenspolitikken de siste tiårene. Stridens kjerne har vært om Bybanen skal gå over Bryggen eller i tunnel.
Den diskusjonen fikk et foreløpig punktum da Ap, Venstre og KrF dannet byråd i 2015 og inngikk et kompromiss om å gjøre Bryggen bilfri og legge banen der.
Nå ser det ut som om bybanen heller skal i tunnel gjennom Sandviken.
- Nøkkelord
- Anlegg