Illustrasjon: Statens vegvesen

Johs J. Syltern og Kruse Smith lavest på to fylkesveistrekninger

Et arbeidsfellesskap mellom Johs J. Syltern og Kruse Smith leverte laveste tilbud på både fylkesvei 723 og 17 i Sør-Trøndelag ved anbudsåpning denne uken.

Det kommer frem av en pressemelding fra Statens vegvesen mandag.

De to prosjektene er 4,6 kilometer ny fylkesvei 723 i Åfjord mellom Ryssdalen og Herfjord, som erstatter en rasfarlig strekning, og ny tunnel mellom Sumstad og Hellfjorden på fylkesvei 14 i Roan.

– Fem entreprenører leverte tilbud på ny fylkesvei 723 og seks på tunnelen i Roan. Vi er godt fornøyd med antall tilbud på jobbene. Det tyder på god konkurranse i markedet, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

Fylkesvei 723 Ryssdalen – Herfjord

Ny fylkesvei 723 skal erstatte en rasutsatt strekning forbi Ryssdalen og Rapet mellom Kvenndalsfjellet og Herfjord i Åfjord kommune.

Prosjektet består av 3,2 kilometer vei i dagen, den 760 meter lange Ryssdalstunnelen, den 590 meter lange Herfjordstunnelen og 145 meter lange Ryssdalsbrua. Strekningen er på totalt 4,6 kilometer.

Prosjektet er finansiert av statlige rassikringsmidler, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Statkraft og Åfjord kommune.

Disse fem entreprenørene leverte tilbud:

  • Tore Løkke - 288 297 802 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Lemminkainen / NRCRE - 323 231 354 kroner
  • Aldesa - 316 536 611 kroner
  • Bertelsen og Garpestad - 279 546 603 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Johs J. Syltern / Kruse Smith - 279 362 658 kroner

Fylkesvei 14 Sumstad – Hellfjorden

Den nye tunnelen mellom Sumstad og Hellfjorden på fylkesvei 14 i Roan blir omtrent 550 meter lang. Ny tunnel vil, ifølge pressemeldingen fra Vegvesenet, redusere dagens strekning med omtrent én kilometer, og veistandarden skal også heves. I tillegg vil tidligere problem med ras og perioder med stengt vei reduseres, skriver Vegvesenet.

I tillegg til tunnelen innebærer prosjektet å bygge i underkant av én kilometer med vei i dagen. Veien skal ha en bredde på 7,5 meter. Fartsgrensen blir 80 kilometer i timen.

Prosjektet er en del av utbyggingspakken Fosenvegene, som Statens vegvesen bygger på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Disse seks entreprenørene leverte tilbud:

  • Flage Maskin - 119 797 041 kroner
  • Bertelsen og Garpestad / Metrostav - 109 487 956 kroner
  • AF Lemminkainen - 131 183 868 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Johs J. Syltern / Kruse Smith - 99 815 218 kroner
  • Aldesa - 116 701 690 kroner
  • Tore Løkke - 111 064 905 kroner