Fra venstre: Espen Stordal i Veidekke, Fredrikke Rønsen i Veidekke, fasilitator Danat Tekie, Abhimanyu Bhargava, Hege Schøyen Dillner i Veidekke, Abhishek Bhardwaj, Sophia Lane og Carolina Yang.

Ungdommer fra hele verden ga boligråd til Veidekke

25 ungdommer fra hele verden har delt sine tanker og visjoner om bærekraftige løsninger for fremtidens boliger.

Fremtidens boligkjøpere ønsker seg boligkonsepter som er smarte, bærekraftige og som legger til rette for deling av fellesarealer.

25 ungdommer mellom 16 og 25 år har de siste to ukene vært samlet til en bærekraftskonferanse i regi av organisasjonen Young Sustainable Impact (YSI).

Målet for konferansen er å finne løsninger på verdens miljø- og klimautfordringer.

Veidekke er i år en av konferansens hovedsponsorer og selskapet utfordret ungdommene til å finne bærekraftige og fremtidsrettede løsninger for Ulven-prosjektet.

Prisutdeling fredag

Ungdommene ble derfor delt inn i seks grupper, som har arbeidet med oppgaven knyttet til bærekraft på OBOS' og Veidekkes Ulven-prosjekt. En jury bestående av representanter fra Ulven-prosjektet, Veidekke og OBOS har deretter kåret det beste forslaget.

Prisen for beste bidrag ble delt ut fredag, og vinnerne var Tashfeen Ahmed, Abhishek Bhardwaj, Abhimanyu Bhargava, Sophia Lane og Carolina Yang.

Prosjektleder Espen Stordal sier det var mange gode ideer, men at denne gruppen utmerket seg.

- Gruppen hadde gode ideer som ikke nødvendigvis koster mye å gjennomføre. De hadde også gode ideer for hageområdet med funksjoner som fungerer hele året, sier han.

Stordal påpeker at gruppen også hadde godt gjennomtenkte løsninger for avfallshåndtering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Seks grupper har arbeidet med oppgaven knyttet til bærekraft på OBOS' og Veidekkes Ulven-prosjekt. Ill. Team Veidekke

Fremtidens boligkjøpere

Audun Blegen

- Vi ser at fremtidens boligkjøpere ønsker seg boligkonsepter som er smarte, bærekraftige og som legger til rette for deling av fellesarealer. Dette er spennende tanker som vi tar med oss videre i flere prosjekter. YSI har bidratt til å synliggjøre viktige verdier og trender hos fremtidens boligkjøpere, sier Audun Blegen, direktør for forretningsutvikling i Veidekke Eiendom.

Deltakerne på bærekraftskonferansen besøkte Veidekkes hovedkontor 16. august. Gjennom gruppearbeid kom de frem til konkrete forslag til bærekraftige løsninger.

- Veidekke skal bygge fremtidens bærekraftige boliger, og det er viktig å få innspill fra den generasjonen som skal kjøpe disse boligene. Vi er opptatt av involvering av både kunder og samarbeidspartnere, og det er fruktbart å kunne involvere fremtidens boligkjøpere i en tidlig fase, sier Hege Schøyen Dillner, konserndirektør for HR og bærekraft.

Hege Schøyen Dillner

- Unge er en enorm ikke-utnyttet ressurs, sier Amund Grytting (21) som er daglig leder i YSI.

- Ungdom bør få være med på å skape den fremtiden de selv skal leve i. Å få jobbe direkte med Veidekke på et slikt prosjekt gir en mulighet til å bidra positivt. Møtet mellom de unges åpenhet for muligheter og den tunge erfaringen som ligger i en etablert bedrift er essensiell for å få til nye gode løsninger. Vi setter pris på å kunne jobbe sammen med bedrifter som tør å være fremoverlente og utfordre på denne måten, sier Amund Grytting.

YSI-nettverket består av over 10 000 ungdommer fra 170 land.