Plan- og bygningssjef i Oslo kommune, Ellen de Vibe, var blant de som fikk være til stede under presentasjonen av plan- og designforslagene for regjeringskvartalet.

De Vibe: Kraftige volumer - men til å leve godt med

Plan- og bygningssjef i Oslo kommune, Ellen de Vibe, er ikke skremt av volumet i de syv plan- og designforslagene for regjeringskvartalet. Men hun kan styre sin begeistring for gangbruer i høyden.

Ellen de Vibe i Oslo kommune er glad det ble gjennomført en idekonkurranse i forkant av plan- og designkonkurransen, og at det også gjenspeiles i de syv løsningsforslagene som ble presentert onsdag.

– Idekonkurransen viste at programmet var for stort. De forslagene som nå er lagt frem viser prosjekter som er håndterbare skalamessig i forhold til byen rundt. Prosjektet sprenger ikke skalaen lenger, og det er veldig bra, sier Ellen de Vibe om sitt førsteinntrykk av løsningsforslagene.

– Det blir ikke for massivt?

– Nå ligger alle forslagene innenfor det volumet som er fastsatt i reguleringsplanen. Men ja, det er kraftige volumer, samtidig er dette Norges viktigste offentlige bygg. Sånn sett er dette til å leve godt med, mener plan- og bygningssjefen.

Skeptisk til gangbru-konsept

Hun mener juryen har fått en god bredde i forslagene som er presentert fra de syv konkurrerende teamene i plan- og designkonkurransen.

– De har fått et godt utvalg til å velge bygninger som rommer fremtidsrettede arbeidsplasser, mener de Vibe.

Samtidig har hun allerede sett ting som Oslo kommune ikke er like begeistret for.

– Oslo kommune har vært opptatt av at alle disse tusenvis av arbeidstakerne som skal jobbe i bygningene må bevege seg nede på gatenivå. De forslagene som viser gangbruer mellom bygg i på høyere etasjenivåer, er vi skeptiske til, sier de Vibe.

Vil forstatt ha buss

Kommunen har også tidligere vært opptatt av å opprettholde et åpent bybilde i kjernen av Oslo.

Blant annet har de hatt et sterkt ønske om at en bussrute skal kunne gå åpent gjennom kvartalet i hovedåren Akersgata.

I forslagene som er presentert , er det ingen av dem som viser busser i bybildet.

– Nei, og staten har jo signalisert at det kan være vanskelig å få til, sier de Vibe om at bussene trolig uteblir fra gatebildet i kvartalet.

– Det sies at det ikke lar seg praktisk gjennomføre av sikkerhetshensyn?

– Jeg håper at den samtalen med staten ikke er over enda, men den er litt krevende, innrømmer de Vibe.

Rester av Y-blokka

En samtale som er over, er diskusjonen om hvorvidt Y-blokka skal bestå eller ikke.

– Man kan stille seg spørsmål om parken er viktigere enn Y-blokka. Jeg skulle gjerne ha tatt vare på den, men det løpet er kjørt. Men det er interessant at noen av forslagene har fotavtrykk og rester av Y-blokka i sine prosjekt, sier plan- og bygningssjefen.

Sanner: Viktig med åpenhet

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner var til stede under presentasjonen.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner var til stede da de syv prosjektene ble vist frem for første gang.

Han understreket viktigheten av å få det åpne regjeringskvartalet som de Vibe og kommunen etterlyser.

– Når et så stort regjeringskvartal ligger midt i hjertet av Oslo, så er det viktig at det er et åpent og inviterende kvartal. Det skal skapes gode byrom som folk kan trives i. Derfor er Oslo kommune en viktig aktør for oss, vi har et godt samarbeid både administrativt og politisk i utviklingen av det nye kvartalet, sa Jan Tore Sanner om samarbeidet med kommunen.

– Vi kan ikke la oss diktere og forlate de grunnverdiene som vi er så stolte av. Det skal være åpent og norske politikere skal fortsatt være tilgjengelige for folk. Nettopp derfor ønsker vi at det fortsatt skal være mulig å gå gjennom kvartalet på kryss og tvers. Vi ønsker at det skal være mennesker her, og at kvartalet inviterer folk til å oppholde seg her også etter arbeidstid, sa Sanner.

Vanskelig balansegang

Likevel la han ikke skjul på at det blir en krevende oppgave å finne balansen mellom sikkerhet og trygghet, og åpenhet og tilgjengelighet.

– Men vi har dyktige folk som klarer å integrere sikkerheten i byggene, slik at vi unngår å bygge en festning, men at det er sikkerhet ivaretas på en diskret måte, sa Sanner.