Oppdraget omfatter bygging av ny bru, endring av gang- og sykkelveiløsningen inkludert tre nye gang- og sykkelvegbruer og riving av hengebrua fra 1956.
Den nyebrua bygges som en fritt frembygg bru. I tillegg vil det inngå noe veibygging i begge ender.
Tre kjørefelt i hver retning
Prosjektet skal forbedre trafikkavviklingen på E18 for gjennomgangstrafikken og for trafikken mellom Kristiansand sentrum og de østlige bydeler. Prosjektet skal gi hinderfri fremføring av kollektivtrafikken, og gang- sykkelveien skal inngå i det gjennomgående gangsykkelveisystemet i Kristiansand med ekspress-standard.
Prosjektet skal erstatte eksisterende hengebru før vedlikeholdskostnadene blir for store.
Stor trafikk og utfordrende prosjekt
Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er ca. 50 000 kjøretøy i døgnet. Det er også en betydelig sykkeltrafikk over Varoddbrua. Den nye brua skal bygges mellom de to eksisterende bruene. Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer.
Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge. Gjennomføring av anlegget vil til tider
medføre støy for omgivelsene.
Trafikkavvikling prioriteres
Det skal opprettholdes gang- sykkelvei gjennom anleggsområdet i byggeperioden. I hovedsak skal det opprettholdes to kjørefelt i hver retning i byggeperioden, men det vil bli unntak fra dette.
Byggingen starter vinteren 2017, og vil vare i om lag tre år fram til våren 2020.
Frist for innlevering av tilbud er 5. desember, og Vegvesenet antar at anleggsarbeidene kan være i gang i februar.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg