Riksrevisjonen med skarp kritikk av Jernbaneverket

Selv om bevilgningene til vedlikehold av jernbanenettet er nær fordoblet på åtte år, er resultatet magert, sier Riksrevisjonen i en sterkt kritisk rapport om Jernbaneverket.

Alle statsbudsjetter siden 2001 har prioritert driften og vedlikeholdet av jernbanenettet. Men den ferske rapporten fra Riksrevisjonen viser at en økning av bevilgningene på 110 prosent fra 2006 til 2014 har bidratt lite til stabil drift og punktlighet.

– Dette er en meget sterk kritikk av Jernbaneverket og viser at de har et betydelig forbedringspotensial, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Han påpeker at Jernbaneverket mangler nødvendige styringsverktøy og viser liten interesse for å utvikle dem, at de har ufullstendig dokumentasjon om tilstanden på jernbanen, og mangler systemer for å måle effektiviteten av vedlikeholdet.

Tar kritikken på alvor

– Vi ser med stort alvor på Riksrevisjonens rapport og tar med oss deres anbefalinger i vårt videre arbeid, sier infrastrukturdirektør Gorm Frimannslund i Jernbaneverket.

Frimannslund sier det er igangsatt et omfattende arbeid for å forbedre jernbanen, blant annet tiltak for å bedre dokumentasjonen av og styringen og kontrollen med vedlikeholdet.

– Det er også slik at det er en klar sammenheng mellom vedlikeholdsinnsatsen og den bedringen i togenes punktlighet som er oppnådd siden 2011. Samtidig med denne klare punktlighetsforbedringen, er også tallet på togavganger vesentlig høyere nå enn for ti år siden. Trafikken med jernbanen har en like kraftig vekst, sier Gorm Frimannslund.

Stort etterslep

Stortinget er flere ganger blitt varslet om at jernbaneinfrastrukturen har et etterslep på vedlikehold.

Ved utgangen av 2014 anslås etterslepet til 17,7 milliarder kroner, noe som tilsvarer et helt års samlede bevilgninger til drift, vedlikehold og investeringer.

Selv om stabiliteten er bedre fra 2011, var oppetid og regularitet som Jernbaneverket måles på, fortsatt dårligere i 2014 enn i 2006.

Punktligheten er bedre siden 2012, men fortsatt dårligere for tog rundt Oslo i rushtiden og godstogene.

– Vi mener at vi leverer betydelig mer og en betydelig bedre jernbane nå enn for bare få år siden, sier Gorm Frimannslund.

Mangelfull styring

Rapporten viser at Jernbaneverkets ledelse ikke har sørget for nødvendige systemer og informasjon som kan sikre effektiv ressursbruk. I tillegg er dokumentasjon om den faktiske tilstanden på jernbaneinfrastrukturen mangelfull.

– Tiltakene som er satt i gang for å bedre styring, kontroll og effektivitet i vedlikeholdsarbeidet går ut på bedre samordning av ulike datasystemer. Dette sikrer bedre kvalitet og færre mulige feilkilder. Det innføres også som skal gjøre det mulig å rette feil før de fører til forsinkelser, sier Gorm Frimannslund.